Lankesiska Elastomeric använder nu EnviroCB i löpande däckproduktion

Elastomeric, en del av Hexpol-koncernen med produktion i Sri Lanka, har börjat använda Enviros återvunna kimrök, EnviroCB, i produktionen av miljövänliga gummiblandningar. Bolaget har tidigare under året lagt flera ordrar på EnviroCB och utvärderar även materialet för att utöka användningen till fler komponenter.

Elastomeric, med produktion i Sri Lanka, är en global polymertillverkare med cirka 1000 medarbetare. De producerar främst gummiblandningar och produkter till materialhanteringsindustrin.

– Det är positivt att en internationell aktör nu väljer att vara transparent mot marknaden kring deras implementering av vår återvunna kimrök. Med tanke på branschens inställning till hållbara material är övertygade om att fler kommer följa, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Urban Folcker, CFO Enviro, +46 (0)760-00 13 11, urban.folcker@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB, +46 8 503 01 550, är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Stockholm.

Enviro utvecklar, bygger och driver anläggningar för materialåtervinning av värdefulla resurser från uttjänta däckpå en internationell marknad. Bolaget har utvecklat en process, baserad på en patenterad teknik, där upphettade däck i en syrefri miljö möjliggör att däckens olika material kan återvinnas utan förbränning. Således uppnås en miljövänlig utvinning där gas används till att driva anläggningen och de värdefulla resurserna kimrök, olja och stål säljs på marknaden. Materialen används i nya produkter vilket hjälper kunderna att uppnå hållbarhetsmål samt att behovet av fossila resurser minskar. Enviro grundades 2001, har huvudkontor i Göteborg och driver en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Bolaget är noterat för handel på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, som Certified Adviser. www.envirosystems.se