Michelin presenterar världens två första hållbara däck godkända för vägtrafik med 45% respektive 58% hållbara material

Scandinavian Enviro Systems (publ) ("Enviro", "bolaget") storägare Michelin har som första däcktillverkare i världen presenterat däck med hög andel miljömässigt hållbara material som är godkända för användning på vanliga vägfordon. Det rör sig om ett bussdäck och ett personbilsdäck där bildäcket bland annat innehåller återvunnen kimrök från Enviro.

Det bildäck och det bussdäck som nu presenterats av Michelin innehåller 45 respektive 58 procent miljömässigt hållbara material. Bildäcket består bland annat av återvunnen kimrök som levererats av Enviro. Båda de presenterade däcken är godkända för användning på vanliga vägfordon och har precis samma prestanda som traditionella däck.

Michelin har tidigare tagit fram både ett tävlingsdäck för elektriska motorcyklar och ett för bilar som består av en hög andel återvunna och hållbara material, däribland Enviros återvunna och ISCC-certifierade kimrök. Enligt Michelin banar de nu presenterade nya däcken väg för den framtida teknologi som kommer att användas för tillverkning av Michelins standarddäck på 2-3 års sikt. Michelin har satt som mål att använda 100 procent hållbara material i samtliga sina däck till år 2050. Michelin är sedan 2020 Enviros enskilt största ägare.

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
envirosystems.se/

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se

Scandinavian Enviro Systems (Enviro) storägare Michelin har som första däcktillverkare i världen presenterat däck med hög andel miljömässigt hållbara material som är godkända för användning på vanliga vägfordon. Det rör sig om ett bussdäck och ett personbilsdäck där bildäcket bland annat innehåller återvunnen kimrök från Enviro.