Möt Fabien Gaboriaud – Michelins nya representant i Enviros styrelse

En tävlingsmänniska som brinner för innovationer och som vill hjälpa Enviro att vinna. Så beskriver Fabien Gaboriaud, Michelins nya representant i Enviros styrelse, sig själv och sitt uppdrag.

Med titeln Vice President Sustainable Materials and Circularity är Fabien Gaboriaud övergripande ansvarig för Michelins strategiska satsningar inom miljömässigt hållbara material och cirkularitet. Gaboriaud kom till Michelin 2009 och har mer än 40 års samlad erfarenhet inom materialforskning. Karriären började med en doktorsavhandling i fysisk kemi vilken förde honom vidare till en forskningstjänst på Frankrikes nationella forsknings- och vetenskapscenter i Nancy, Centre National de la Recherche Scientifique.

Sedan 2017 har han haft en tjänst som Material Research Director med ansvar för att utveckla material-relaterade innovationer för användning i däck och inom Michelins nya division för högteknologiska material. I det sistnända fallet med särskilt fokus på hållbara material, vätgas samt medicinska och flexibla material. Den första juli i år tillträdde han en tjänst hos divisionen för högteknologiska material som Senior Vice President Sustainable Materials and Circularity. I sin nya roll har han det övergripande ansvaret för att korrdinera och orkestrera Michelins interna och externa strategier inom området.

Efter att ha medverkat vid sitt första möte med styrelsen för Enviro säger han sig vara stolt över sitt nya styrelseuppdrag.
– Jag uppskattade verkligen utbytet med de andra styrelseledamöterna och vårt första möte, säger han.

Gaboriaud beskriver Michelins engagemang i Enviro som mycket starkt, vilket understryks av både hans utnämning och Michelins ägande. När det gäller vad han kan bidra med till Enviro, tvekar han inte.

– Jag tar inte ett styreleuppdrag för att misslyckas utan kommer att lägga all min kraft och energi på det här. Jag är en utpräglad tävlingsmänniska som inte gillar att följa efter någon annan. Mitt mål är att bidra med mina kunskaper för att utveckla rätt strategi och för att hjälpa Enviro att vinna, säger Fabien Gaboriaud.

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg
envirosystems.se

Scandinavian Enviro Systems bidrar till ökad miljömässig och ekonomisk hållbarhet genom en patenterad teknologi för återvinning av värdefulla råvaror ur kasserade och uttjänta produkter, däribland däck. Nytillverkning av däck som sker med kimrök som återvunnits med hjälp av Enviros teknologi ger upp till 93 procent lägre utsläpp av koldioxid jämfört med om jungfrulig kimrök använts. Enviro har sitt huvudkontor i Göteborg och en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk. Den franska däcktillverkaren Michelin är största ägare. Enviro grundades 2001 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. www.envirosystems.se