”Nu ska vi slå igenom internationellt”

Enviros nye vd Thomas Sörensson har en tydlig agenda

Scandinavian Enviro Systems nye vd Thomas Sörensson tar över ett företag som just nått en kommersiell milstolpe då Enviros återvunna kimrök godkändes av Volvo Cars för användning i deras gummipackningar. Med sin internationella erfarenhet har han som tydlig målsättning att realisera Enviros potential i världen.

– Det är en unik möjlighet för mig att kombinera affärsmässighet och min internationella erfarenhet med ett personligt engagemang för miljön. Enviro har både utvecklat och förfinat en teknik som innebär effektiv återvinning av däck, här finns ett enormt affärsvärde och nu är bolaget redo att föra tekniken ut i världen, säger Thomas Sörensson, tillträdande vd för Enviro.

Det finns ett enormt affärsvärde i Enviros teknik för återvinning av däck och nu är bolaget redo att föra ut tekniken i världen, säger Thomas Sörensson, tillträdande vd för Enviro.

Thomas Sörensson har tidigare arbetat hos Opus Equipment som försäljningschef för exportverksamheten, och hos B&B Tools där han var vd för bolagets kinesiska verksamhet. Den internationella erfarenheten är något som kommer till sin fulla rätt som vd för Enviro.

– En av lärdomarna jag har från de uppdrag jag haft internationellt är att svenska företag kan vara begränsade av sin hemmamarknad. Enviro har ett uttalat fokus på de internationella möjligheter som ges när tekniken förs ut till resten av världen. Det är en stor fördel att företaget nu uppnått ett kommersiellt genombrott och ska börja leverera kimrök som används i industriellt gummi.

Som en följd av det kommersiella genombrottet för kimrök ser han även möjligheter att arbeta mer med de ekonomiska och miljömässiga drivkrafterna.

– Nu kan vi på allvar lyfta frågan om att etablera Enviros teknik som ”Best available technology” vilket skulle skapa nya, kraftiga drivkrafter på marknaden.

De första åtgärderna för Thomas Sörensson när han tillträder senare i februari 2016 är att sätta sig in i företagets samtliga pågående processer och att finslipa paketeringen för den internationella marknaden.

– Enviros medarbetare, ägare och avgående vd Martin Hagbyhn har arbetat långsiktigt med att utveckla tekniken och produkten. Det är otroligt värdefullt att Martin finns kvar i organisationen under min första tid så jag får inblick i pågående aktiviteter och säkrar upparbetade affärskontakter. Det ger oss möjligheten att hålla fortsatt högt tempo i de processerna.

Thomas Sörensson pekar både på bolagets kommersiella potential och att klimat- och miljöfrågor aldrig varit lika aktuella som nu vilket han tror kommer att öka efterfrågan på återvinningsanläggningar.

– Värdet av en hållbar supply chain och lägre volatilitet får allt större betydelse inom industrin. Internationellt har Enviro redan tagit en stabil position genom att arbeta långsiktigt med flera betydande intressenter i flera världsdelar. Att utveckla dessa relationer och fortsätta bygga den internationella marknaden har störst fokus, säger Thomas Sörensson, tillträdande vd för Enviro.

Thomas Sörensson, tillträdande vd, tel: +46 (0)735-10 53 43
Stig-Arne Blom, styrelseordförande, tel: +46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se

Scandinavian Enviro Systems AB (publ) är ett miljöföretag som erbjuder lönsam återvinning av däck och förädlade material till främst gummiindustrin. Företaget säljer kompletta miljöanläggningar till industriella investerare och driver dessutom en egen anläggning för uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Enviro som har huvudkontor i Göteborg grundades 2001, har 20 personer anställda och är noterat för handel på Nasdaq First North med Erik Penser som certifierad advisor. www.envirosystems.se

Det finns ett enormt affärsvärde i Enviros teknik för återvinning av däck och nu är bolaget redo att föra ut tekniken i världen.
Thomas Sörensson, tillträdande vd för Enviro.