Uppdatering avseende centrala milstolpar kopplade till Enviros kommersiella utveckling

– Världen har under den gångna hösten dessutom fått en tydlig påminnelse om det akuta behovet av minskad klimatpåverkan och en ökad cirkulär användning av värdefulla råvaror. Det motiverar verkligen oss, våra leverantörer och kunder, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

Enviro har kommunicerat en plan för hur bolaget steg för steg avser kommersialisera och industrialisera sin unika pyrolysteknologi. Till 2030 är bolagets mål att ha etablerat en total årlig återvinningskapacitet på 900 000 ton uttjänta däck. Av central betydelse för att lyckas med expansionsplanen är etableringen av effektiva processer kopplat till planering och genomförande samt fokus på modulkoncept och standardisering. Ett av de anläggningsprojekt som bygger på Enviros patenterade teknologi genomförs i Chile i form av ett joint venture tillsammans med Michelin. För anläggningen Chile tar just nu det internationella konsultföretaget McDermott fram en så kallad Front End Engineering Design, FEED, åt Michelin. Parallellt pågår rekryteringen av en chef för anläggningen.

I den expansionsplan som Enviro kommunicerat ingår även etableringen av en ny återvinningsanläggning i Västsverige. Här har bolaget under hösten beslutat om att lokalisera anläggningen till en identifierad industritomt i Uddevalla och även lämnat in en ansökan om miljötillstånd. För att klara att genomföra såväl den övergripande planen samt etableringen i Uddevalla, kommer Enviro att behöva rekrytera ett antal nyckelkompetenser. Även det arbetet fortskrider enligt plan.

ISCC-certifieringen avgörande
En avgörande milstolpe som bolaget kommunicerat under hösten är den hållbarhetscertifiering i enlighet med det internationella miljöcertifieringssystemet ISCC, International Sustainability & Carbon Certification, som bolaget erhöll för både sin återvunna kimrök och olja. Enviro blev därmed först i världen med lyckas certifiera kimrök i enlighet med kraven för både ISCC EU och ISCC Plus. Den erhållna certifieringen i kombination med övriga regelverk för hållbarhetsklassificering, såsom EU:s massbalansperspektiv, ger ett ännu högre kundvärde för den återvunna kimröken och oljan. Enviro har efter certifieringen också fått ett tydligt ökat antal kundförfrågningar kring leveranser av dessa återvunna material.

Det ökande intresset har förbättrat vår förhandlingsposition eftersom fler parter nu vill förhandla om långsiktiga leveransavtal. Vår ambition är att sluta sådana avtal så snart det går men vi har ingen brådska så att dessa dröjt lite har inte varit till vår nackdel, snarare tvärtom, säger Thomas Sörensson, vd Enviro.

Ökat fokus på hållbarhet
Under det gångna halvåret har det också blivit än mer tydligt hur stort behovet är av en teknologi som Enviros, som kan bidra till minskade koldioxidutsläpp och en ökad cirkulär användning av värdefulla råvaror. Den senast rapporten från FN:s klimatpanel samt det efterföljande klimattoppmötet COP26 gav världen en dramatisk påminnelse om behovet av snabba åtgärder inom en lång rad områden.

Medvetenheten om hur centrala hållbarhetsaspekterna är har ökat kraftigt och det i sin tur har ytterligare ökat kundvärdet hos vår teknologi och våra produkter. Vad vi tack vare vår teknologi kan erbjuda våra kunder inom såväl däckbranschen som oljeindustrin och den kemiska industrin, är produkter som hjälper dem att möta sina hållbarhetsmål. Eftersom de är satta under press från allt från lagstiftare och myndigheter till kunder, investerare och konsumenter blir värdet av det vi kan erbjuda alltmer tydligt för dem, säger Thomas Sörensson.

Michelin och Bridgestone i täten
Inom däckbranschen har flera av världens stora tillverkare svarat med att kommunicera väldigt ambitiösa mål för hur de ska öka sin hållbarhet. Vid en nyligen arrangerad internationell konferens i Amsterdam om återvunnen kimrök, meddelade Michelin och Bridgestone att de avser gå i bräschen för att göra däckindustrin mer hållbar genom att aktivt arbeta för bred och signifikant användning av återvunnen kimrök. Vid det gemensamma framträdandet aviserade de båda tillverkarna att de till 2050 avser vara helt koldioxidneutrala och att de till samma år skall ha 100 procent hållbara material i sina däck.

Även när det gäller den kort- som långsiktiga finansieringen av bolaget har det genomförts avgörande åtgärder under det andra halvåret 2021, däribland en riktad nyemission på 125 MSEK. Parallellt har bolaget tagit in Pareto Securities som rådgivare när det gäller kapitalstrukturen och den internationella finansrådgivaren Greenhill när det gäller den långsiktiga finansieringsplanen.

Thomas Sörensson, vd Enviro, +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Urban Folcker, CFO Enviro, +46 (0)760-00 13 11, urban.folcker@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com

Mangold Fondkommission AB, +46 8 503 01 550, ca@mangold.se, är Enviros Certified Adviser på Nasdaq First North Growth Market Stockholm.

Herkulesgatan 1K

Enviro utvecklar, bygger och driver anläggningar för materialåtervinning av värdefulla resurser från uttjänta däck på en internationell marknad. Bolaget har utvecklat en process, baserad på en patenterad teknik, där upphettade däck i en syrefri miljö möjliggör att däckens olika material kan återvinnas utan förbränning. Således uppnås en miljövänlig utvinning där gas används till att driva anläggningen och de värdefulla resurserna kimrök, olja och stål säljs på marknaden. Materialen används i nya produkter vilket hjälper kunderna att uppnå hållbarhetsmål samt att behovet av fossila resurser minskar. Enviro grundades 2001, har huvudkontor i Göteborg och driver en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Bolaget är noterat för handel på Nasdaq First North Growth Market med Mangold Fondkommission, +46 8 503 01 550ca@mangold.se, som Certified Adviser. www.envirosystems.se

Under det gånga halvåret har Enviro uppnått ett antal centrala milstolpar i arbetet med att kommersialisera och industrialisera bolagets patenterade teknologi för utvinning av värdefulla råvaror ur uttjänta däck. Bland dessa kan nämnas ISCC-certifieringen av Enviros återvunna kimrök och pyrolysolja, miljötillståndsansökan för den kommande återvinningsanläggningen i Uddevalla samt aktiviteter relaterade till etableringen av den med Michelin gemensamt ägda återvinningsanläggningen i Chile.

Världen har under den gångna hösten dessutom fått en tydlig påminnelse om det akuta behovet av minskad klimatpåverkan och en ökad cirkulär användning av värdefulla råvaror. Det motiverar verkligen oss, våra leverantörer och kunder.
Thomas Sörensson, vd Enviro