Urban Folcker ny CFO på Scandinavian Enviro Systems

Urban Folcker anställs som ny CFO på Scandinavian Enviro Systems. Han ersätter Andreas Salaj som under hösten 2015 meddelade sin avsikt att lämna sitt uppdrag. Urban Folcker påbörjar sin tjänst i mitten av mars 2016, avgående Andreas Salaj är kvar i bolaget under en tid för överlämning.

– Det är glädjande att vi rekryterat Urban Folcker, som med sin gedigna erfarenhet kommer att kunna bidra stort till bolaget under kommande expansionsfas, säger Thomas Sörensson, vd Scandinavian Enviro Systems.

Urban Folcker är född 1961 och har de senaste 20 åren verkat i Danmark och Holland. Han kommer närmast från en roll som CFO på Jensen’s Bøfhus och har mångårig erfarenhet från ekonomichefsroller med brett ansvar i internationell miljö från företrädesvis medelstora företag, exempelvis som CFO på Svendborgs Brakes A/S och Container Centralen A/S.

Thomas Sörensson, vd, tel: +46 (0)735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Stig-Arne Blom, styrelseordförande, tel:+46 (0)705-25 16 15, stigarne@blom.pp.se

Scandinavian Enviro Systems AB (publ) är ett miljöföretag som erbjuder lönsam återvinning av däck och förädlade material till främst gummiindustrin. Företaget säljer kompletta miljöanläggningar till industriella investerare och driver dessutom en egen anläggning för uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Enviro som har huvudkontor i Göteborg grundades 2001, har 20 personer anställda och är noterat för handel på Nasdaq First North med Erik Penser som certifierad advisor. www.envirosystems.se

Enviro utvecklar, bygger och driver anläggningar för materialåtervinning av värdefulla resurser från uttjänta däck på en internationell marknad. Bolaget har utvecklat en process, baserad på en patenterad teknik, där upphettade däck i en syrefri miljö möjliggör att däckens olika material kan återvinnas utan förbränning. Således uppnås en miljövänlig utvinning där gas används till att driva anläggningen och de värdefulla resurserna kimrök, olja och stål säljs på marknaden. Materialen används i nya produkter vilket hjälper kunderna att uppnå hållbarhetsmål samt att behovet av fossila resurser minskar. Enviro grundades 2001, har huvudkontor i Göteborg och driver en anläggning för återvinning av uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Bolaget är noterat för handel på Nasdaq First North med Mangold Fondkommission, 08 5030 1550, ca@mangold.se, som Certified Adviser. www.envirosystems.se

Citat

Det är glädjande att vi rekryterat Urban Folcker, som med sin gedigna erfarenhet kommer att kunna bidra stort till bolaget under kommande expansionsfas.
Thomas Sörensson, vd Enviro.