”Värdefullt att kungen bekräftar vår internationella potential”

Hans Majestät Konungens besök på Enviros återvinningsanläggning i Åsensbruk blev en stor bekräftelse av både miljöteknologin och företagets internationella potential.

– Det är en stor ära och viktig milstolpe för oss att Hans Majestät besöker vår anläggning och uttryckligen tror på verksamheten. Kungen har ett stort engagemang för miljöfrågor och är en utmärkt ambassadör för både svensk industri och miljöteknik på den internationella arenan, säger Thomas Sörensson, vd på Enviro.

Från vänster, Lars Bäckström, landshövding i Västra Götaland, Thomas Sörensson, vd Enviro, Morgan E Andersson, kommunalfullmäktiges ordförande Mellerud, Hans Majestäts adjutant, Hans Majestät Konungen, Bengt-Sture Ershag, grundare och utvecklingschef Enviro, Bengt Andersson, styrelseledamot Enviro och Anders Ilstam, styrelseledamot Enviro.

Hans Majestät är genuint och långsiktigt engagerad för svensk industri och miljöfrågor. Det kungliga besöket i Åsensbruk följdes också med stort intresse av företagare och medier på plats.

– Besöket är en enorm inspiration till samverkan och utveckling lokalt i Åsensbruk och Dalsland. För Enviro som har en tydlig ambition och strategi att sälja miljöteknikanläggningar internationellt är ett sådant här besök av stor vikt för att visa omvärlden hur unik och värdefull vår patenterade teknik är, säger Thomas Sörensson, vd på Enviro.

Under besöket visade Hans Majestät stort intresse för företagets unika återvinningsprocess att från bildäck ta tillvara kimrök, olja, gas och metall för att sedan återintroducera varorna till kommersiell användning i industrin. Hans Majestät uttryckte särskilt intresse för den stora internationella potentialen.

– Det är en anläggning som kan bidra till miljöförbättringar och utveckling i andra delar av världen och där Sverige kan vara delaktiga. Jag ser det här som en stor möjlighet för olika platser i världen, säger Hans Majestät Konungen till Radio P4 Väst i samband med besöket.

Senare i vår, 10-12 maj, avlägger Chiles president Michelle Bachelet statsbesök i Sverige på inbjudan av H.M. Konungen där Enviro också är inbjudna att delta och presentera den lösning som ligger i linje med Chiles ambitioner kring producentansvar för tillverkare av gruvdäck. Enviro har sedan tidigare långtgående förhandlingar med Chile om att etablera en återvinningsanläggning för sydamerikanska gruvdäck i landet.

– Vi får ett chilenskt statsbesök snart, där finns stora möjligheter att diskutera de här möjligheterna, säger Hans Majestät Konungen till Radio P4 Väst.

Utöver Hans Majestät och Landshövding i Västra Götaland, Lars Bäckström, deltog kommunfullmäktiges ordförande Morgan E. Andersson, Melleruds kommun, representanter från lokala kommuner, EKN, ALMI och flera av Enviros nära kunder och samarbetspartners.

– Ett besök av denna magnitud är viktigt för Sveriges satsning internationellt på miljöteknik där Enviro har en viktig funktion att fylla. Vi har en teknologi som är ett nödvändigt bidrag till en cirkulär ekonomi inom gummiindustrin och som dessutom fungerar kommersiellt, säger Thomas Sörensson, vd på Enviro.

Thomas Sörensson, vd Enviro, 0735-10 53 43, thomas.sorensson@envirosystems.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt Enviro, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Scandinavian Enviro Systems AB (publ) är ett miljöföretag som erbjuder lönsam återvinning av däck och förädlade material till främst gummiindustrin. Företaget säljer kompletta miljöanläggningar till industriella investerare och driver dessutom en egen anläggning för uttjänta däck i Åsensbruk, Sverige. Enviro som har huvudkontor i Göteborg grundades 2001, har 20 personer anställda och är noterat för handel på Nasdaq First North med Erik Penser som certifierad advisor. www.envirosystems.se

Kungen har ett stort engagemang för miljöfrågor och är en utmärkt ambassadör för både svensk industri och miljöteknik på den internationella arenan.
Thomas Sörensson, vd Enviro.