VD och ordförande på plats när bygget av Enviros anläggning officiellt drogs i gång

Enviros vd Fredrik Emilson, dess styrelseordförande Alf Blomqvist samt styrelseledamoten Peter Möller var på plats när byggnationen av Enviro Systems återvinningsanläggning i Uddevalla idag officiellt drogs igång. Tillsammans med Uddevallas kommunalråd Martin Pettersson, och fastighetsägaren Frateras vd Peter Karlsson, togs ett symboliskt första spadtag med hjälp av en grävmaskin.

Alf Blomqvist, ordförande Enviro, Peter Karlsson, vd Fratera, Fredrik Emilson, vd Enviro, Martin Pettersson, kommunalråd Uddevalla.

Sedan Enviro, Antin Infrastructure Partners och Michelin förra veckan fattat det slutgiltiga investeringsbeslutet för anläggningen, har byggnationen av återvinningsanläggningen i Uddevalla nu kommit igång på allvar. Under tisdagseftermiddagen samlades representanter för Enviro, Uddevalla kommuns politiska ledning och totalentreprenören EBC samt Fratera, vid industritomten strax utanför Uddevalla. Tillsammans tog de ett symboliskt första spadtag - den här gången dock utfört med hjälp av en grävmaskin.

– Det är fantastiskt kul att vi nu är igång med bygget av vår första fullskaliga återvinningsanläggning. Just den här anläggningen är vårt flaggskepp och den första i en omfattande europeisk satsning där vi tillsammans med Antin siktar på att återvinna 1 miljon ton däck till 2030, en tredjedel av Europas alla uttjänta däck. Vi är förstås väldigt glada en dag som idag, säger Enviros ordförande Alf Blomqvist.

I ett första skede beräknas anläggningen generera ett 40-tal gröna industrijobb till regionen men det erhållna miljötillståndet möjliggör en expansion vilket skulle ge ytterligare arbetstillfällen. Från Enviros sida understryker bolagets vd att det är ett gott samarbete som lett till att bygget nu blir av.

– Det är förstås många som bidragit till att vi kommit hit men det goda samarbetet med såväl kommunen som fastighetsägare och totalentreprenörer har spelat en mycket stor roll för att vi nått hela vägen fram, säger Enviros vd Fredrik Emilson.

Totalentreprenör för byggnationen är EBC tillsammans med Fratera Fastigheter. Anläggningen beräknas vara fullt driftsatt under 2025.

Fredrik Emilson, vd Enviro, +46 (0)706-05 67 83, fredrik.emilson@envirosystems.se
Alf Blomqvist, styrelseordförande Enviro, +46 (0)733 149 700, alf@blomqvistunlimited.com
Mårten Wikforss, IR-ansvarig Enviro, +46 (0)705-59 11 49, marten.wikforss@envirosystems.se

Frihamnen 16B, 417 70 Göteborg