Stor brist på HR-chefer

Report this content

Det råder stor brist på HR-chefer på arbetsmarknaden. Enligt Scandinavian Executive är det många vakanser på företagen och svårt att hitta konsulter som kan ta HR-uppdragen.

Pandemin har lett till en ökad press på HR-funktionen i många företag och organisationer. I början av pandemin handlade det om att hantera arbetssituationen för medarbetarna. Nu är det i stället stor rörlighet på arbetsmarknaden, vilket ökar trycket på HR-funktionen. Detta har lett till en svår brist på HR-chefer.

- Behovet av att snabbt tillsätta konsulter inom HR är enormt och många av de företag som kontaktar oss står idag helt utan HR-kompetens. Samtidigt finns det väldigt få HR-konsulter till förfogande och de som finns blir överrösta med erbjudanden, säger Michael Gabrielsson på interimsförmedlaren Scandinavian Executive.

Utvecklingen kan leda till att de som arbetar inom HR får en ännu tyngre arbetsbörda.

- Den höga efterfrågan är ett tydligt kvitto på hur viktigt det är för företagen med kompetenta HR-chefer. Lyckas inte positionerna fyllas riskerar det dock att leda till att de som redan arbetar inom branschen får en stressigare arbetsmiljö och att ännu fler väljer bort yrket, säger Michael Gabrielsson.

Michael Gabrielsson
Partner och interimsexpert
michael.gabrielsson@scandinavianexecutive.se

Om Scandinavian Executive

Scandinavian Executive har många års erfarenhet av att matcha rätt kandidat med rätt verksamhet eller projekt. Scandinavian Executive tror på effektiva processer, med transparens och utan krångel, och arbetar med ett kvalificerat urval från ett nätverk med över 4000 interimskonsulter. Dessa är tillgängliga för antingen tidsbegränsade uppdrag eller som rekrytering efter interimsuppdrag.

Citat

Den höga efterfrågan är ett tydligt kvitto på hur viktigt det är för företagen med kompetenta HR-chefer. Lyckas inte positionerna fyllas riskerar det dock att leda till att de som redan arbetar inom branschen får en stressigare arbetsmiljö och att ännu fler väljer bort yrket.
Michael Gabrielsson