• Scania/

Alexander Vlaskamp utsedd till försäljningsdirektör och medlem av Scanias verkställande ledning

Alexander Vlaskamp har utsetts till medlem av Scanias verkställande ledning och chef för bolagets försäljningsverksamhet (Executive Vice President, Head of Sales and Marketing). Han tillträdde den 1 juni, efter att ha varit tillförordnad befattningen sedan den 30 april, och rapporterar till Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson.

Alexander Vlaskamp, född 1971, är ingenjör med kandidatexamen från HAN-universitetet i Nederländerna 1995. Sedan han anställdes vid Scania i Tyskland 1996 har Alexander Vlaskamp haft ett flertal ledande befattningar inom bolagets europeiska försäljnings- och serviceverksamhet, bland annat som chef för Scanias marknadsbolag i Tyskland, Österrike och Polen. 2017 utsågs han till chef för Scanias globala lastbilsförsäljning (Senior Vice President, Trucks).

– Jag välkomnar Alexander Vlaskamp till ledningsgruppen. I hans uppdrag ingår att fortsätta arbetet med att stärka Scanias globala marknadsnärvaro och ledande roll i omställningen till hållbara transporter, säger bolagets vd och koncernchef Henrik Henriksson.

Alexander Vlaskamp efterträder Karin Rådström, som lämnade bolaget den 30 april.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Hallstan, Head of Corporate Communications and PR,
tel 072 967 02 84, e-post karin.hallstan@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.