Erik Ljungberg ny kommunikationsdirektör

Erik Ljungberg har utsetts till Senior Vice President och chef för Scanias kommunikationsfunktion Corporate Relations.

Erik Ljungberg, 36, är idag chef för Corporate Marketing vid CLAAS-koncernen i Tyskland, en av världens största tillverkare av jordbruksmaskiner.

Mellan åren 1997 och 2006 var Erik Ljungberg anställd i Scania och innehade ett antal olika befattningar inom försäljnings- och serviceorganisationen, bland annat som chef för kommunikations- och marknadsfunktionen vid Scania Deutschland Österreich.

Erik Ljungberg är civilekonom med examen från ekonomihögskolan vid Lunds Universitet med inriktning mot strategisk företagsledning.

I rollen som chef för Corporate Relations rapporterar Erik Ljungberg till Scanias VD Leif Östling och blir medlem av Scanias koncernledning. Corporate Relations har ansvar för extern och intern kommunikation, medie- och investerarrelationer, politiker- och myndighetskontakter samt omvärldsbevakning.

Erik Ljungberg efterträder Cecilia Edström, som tillträder en motsvarande befattning utanför koncernen.

För ytterligare information, kontakta:

Cecilia Edström, Senior Vice President, Corporate Relations, tel 08 553 835 57