• Scania/

Europafinal i Scanias tävling för unga lastbilsförare i Södertälje – och i direktsändning på nätet

I morgon, fredagen den 8 oktober, inleder 18 av Europas bästa unga lastbilsförare kampen om segern i 2010 års upplaga av Scania Young European Truck Driver. Segraren koras i en spännande duell i precisionskörning mellan de tre bästa på lördag. För första gången finns en kvinnlig förare i finalfältet: 24-åriga Sandra Zeller från Schweiz.  Andreas Söderström, 26-åring från Växjö, är Sveriges hopp i finalen.

Scania satsar stort, med Öppet hus för allmänheten mellan kl 11:00 och 15:30 på lördagen och direktsändning av finalen på hemsidan www.scania.com/se samt rapportering på Twitter och Facebook.

– Alla är välkomna att uppleva finalen och ta del av de många olika aktiviteter som vi ordnar i anslutning till tävlingsområdet intill vid vår chassiverkstad i Södertälje, säger Scanias tävlingsansvarige Mikael Person, som räknar med 5 000-10 000 besökare om det fina höstvädret håller i sig.

De 18 förare som gör upp som segern i Europafinalen i Södertälje har kvalificerat sig via nationella uttagningstävlingar som samlat drygt 10 000 deltagare.

Under finaldagarna tävlar förarna i moment som förutseende och bränslesnål körning, lastsäkring, kontroller före körning samt säkerhetsmanövrering.

– Det här är en tävling som sätter förarna i centrum och visar hur deras yrkesskicklighet bidrar till samhällsnyttan. Vi vill på detta sätt bidra till att höja yrkesförarnas status och locka fler unga människor till yrket, avslutar Mikael Person.

Scania började med förartävlingar i Europa 2003. Tävlingarna, som numera genomförs globalt, sätter fokus på värdet av skickliga och välutbildade förare såväl som förarträningens betydelse för ökat trafiksäkerhetsmedvetande och minskad miljöpåverkan.

Föraren är den enskilt viktigaste faktorn när det gäller ekonomi, miljö och säkerhet. Skickliga och engagerade förare bidrar till energieffektiva transporter, minskade utsläpp och ökad trafiksäkerhet.

Scania Young European Truck Driver genomförs med stöd av Europakommissionen och IRU (International Road Transport Union) och med Michelin som sponsor. Europafinalen i Södertälje sponsras även av Volkswagen Group Sverige.

Scania genomför liknande tävlingar i Latinamerika, Afrika och Asien.

För ytterligare information, kontakta:

• Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 08 553 856 62
  • Mikael Person, projektledare för Scania Young European Truck Driver, tel 08 553 856 57

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se