Fokus på miljön ger Scania marknadsledarskap

En stor beställning på 121 biobränslebussar från Nobina befäster Scanias ledande ställning som leverantör av fordon som kan köras på de förnybara bränslen som idag finns tillängliga.

− Scania kan leverera driftsäkra och kostnadseffektiva bussar som har motorer med beprövad teknik för såväl gas- som biodiesel- och bioetanoldrift. Detta bidrar till att Scania nu är överlägset största märke på den svenska bussmarknaden, säger Leif Nyström, chef för Scanias bussförsäljning i Sverige.

Beställningen från Nobina, som är Nordens största aktör inom persontrafik med buss, är Scanias hittills största order på gasmotorer i Sverige och ett genombrott för den nya generation gasmotorer som Scania lanserade hösten 2010. Av de 121 bussarna till Nobina drivs 109 på biogas och övriga på biodiesel. De tas i drift inom kollektiv­trafiken i Uppland och Skåne sommaren 2012.

− Valet av huvudleverantör i den här stora upphandlingen grundas på bussarnas miljöprestanda och på att Scania bäst förväntas leva upp till våra krav på låga drifts- och underhållskostnader under fordonens livscykel, säger Martin Atterhall, Bus Fleet Manager vid Nobina

Scanias bussar och lastbilar kan köras på förnybara drivmedel: biodiesel, bioetanol och biogas, liksom även på naturgas.

− Omkring hälften av de bussar som vi i år levererar till de svenska kollektivtrafik­företagen är i etanolutförande. Med affären med Nobina tar vi ett stort steg in på gasbussmarknaden, säger Leif Nyström.

Det finns idag bara ett fåtal biobränslen som är kommersiellt tillgängliga för fordonsdrift. Bioetanol är vanligast och finns att tillgå världen över. Biodiesel passar för alla slags transportuppgifter, inklusive långväga gods- och persontransporter. Biogas vinner mark och har stor potential, i synnerhet om den utvinns lokalt av till exempel avloppsrester och sopor.

Valet av biobränsle styrs av lokala förhållanden, skatter, investeringsstöd etc. Samtliga biobränslen ger en avsevärd minskning av koldioxidutsläppen om de produceras på ett hållbart sätt.

För ytterligare information, kontakta:

• Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62
  • Leif Nyström, försäljningschef, Scania-Bilar Sverige, tel 070 566 21 52

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2010 uppgick faktureringen till 78 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se