• Scania/

Helle Bay utsedd till personaldirektör och medlem av Scanias verkställande ledning

Helle Bay har utsetts till personaldirektör (Head of Human Resources) och medlem av Scanias verkställande ledning, där hon rapporterar till bolagets vd och koncernchef Henrik Henriksson. Hon tillträder den 1 maj 2020 och efterträder Kent Conradson, som beslutat att lämna sin befattning efter en lång karriär vid bolaget.

Helle Bay, som är född 1972, har en kandidatexamen i HR och organisation och har mer än 20 års erfarenhet inom dessa områden vid internationella bolag inom både handel och industri. Sedan 2007 har hon haft en rad olika chefsbefattningar inom Westas Wind Systems A/S, senast som Group Vice President, People and Culture.

– Jag välkomnar Helle Bay till vår verkställande ledning och ser fram emot hennes bidrag till Scanias arbete med att driva omställningen och bli ledande inom hållbara transporter. Hennes erfarenhet av strategisk HR och kompetensutveckling kommer att vara av stort värde för oss, säger Scanias vd och koncernchef Henrik Henriksson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hans-Åke Danielsson, presstalesperson
Telefon: 08 553 856 62

E-post: hans-ake.danielsson@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.