Hybridelektrisk pendelbåt i Stockholmstrafiken

I ett gemensamt utvecklingsprojekt har Blidösundsbolaget, ett företag inom Transdevkoncernen, och Scania byggt om M/S Rex för elhybriddrift. Fartyget från 1937 går nu i pendeltrafik på uppdrag av Storstockholms Lokaltrafik.

– Erfarenheterna hittills är positiva, säger Fredrik Liw, teknisk chef på Blidösundsbolaget. Mycket utveckling och provning kvarstår men vi kan minska CO2-utsläppen med upp till 47 procent om även infrastrukturen kommer på plats.

Ungefär 60 procent av pendlarna i Stockholm reser kollektivt. Redan idag är SL:s väg-och spårtrafik helt fossilfri. På senare tid har regionen i högre grad börjat utnyttja vattenvägarna för att härigenom erbjuda kortare och snabbare resor. År 2021 ska 90 procent av alla båtar som går iden regionala kollektivtrafikendrivas med fossilfritt bränsle. Hybridiseringen av Rex är ett viktigt steg i den utvecklingen.

– När Scania tog kontakt med oss hade jag redan tänkt att Rex var ett lämpligt fartyg för en elhybriddrivlina med tanke på att den är väldigt energieffektiv, förklarar Fredrik Liw. Vi behöver komma bort från fossila bränslen och förhoppningsvis är detta ett steg i den riktningen.

M/S Rex, som kan ta upp till 150 resenärer, går i daglig trafik på Mälaren mellan Tappström på Ekerö och Klara Mälarstrand intill Stadshuset. Den drivs med Scanias 13-litersmotor, som uppfyller den strikta internationella emissionsstandarden IMO Tier 3, och Scanias elmaskin. Det innebär att fartyget kan angöra hamnar ljudlöst. Effekten är 240 kW i kontinuerlig drift eller 290 kW i korta perioder. Det krävs cirka 100 kW i kraft för att driva fartyget i marschfart, vilket betyder att fartyget kan köra omkring två timmar på ren eldrift.

– Detta kan bli banbrytande, säger Mattias Rosengren, Lead Engineer på Scania Engines. Vi tar teknik från fordonsvärlden till marinområdet, liksom vi tidigare gjort med dieselmotorer. Fartygets drivlina innehåller samma komponenttyper som i Scanias hybrid och helelektriska fordon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Torben Dabrowski, Sales Director Marine, Scania Engines
Tel: 08 553 836 92

E-post: torben.dabrowski@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 100 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.