Inledande uttalande från den oberoende kommittén

Den oberoende kommittén i Scanias styrelse (”Kommittén”) har inlett sitt arbete. Kommittén har utsett rådgivare som ska bistå i arbetet framöver. Kommittén kommer att göra en grundlig analys och därefter offentliggöra sin uppfattning om erbjudandet. Kommittén rekommenderar alla aktieägare att inte fatta något slutgiltigt beslut förrän all information finns tillgänglig.

Deutsche Bank och Morgan Stanley har anlitats som Kommitténs finansiella rådgivare.

Mannheimer Swartling har anlitats som legal rådgivare och JKL som kommunikationsrådgivare.

− Kommitténs uppdrag är att vidta alla de åtgärder och ta det ansvar som styrelsen normalt skulle ta i samband med ett publikt bud och agera i alla Scanias aktieägares bästa intresse, säger Åsa Thunman, Kommitténs ordförande.

− Kommittén ska nu utvärdera den information som finns i erbjudandet. Vi har i Kommittén noterat att Volkswagen inte förutser några väsentliga förändringar för Scania samt att Scanias huvudkontor och dess utvecklingscentrum kommer att förbli där de är idag. Dessa frågor är naturligtvis viktiga för både företaget och för Sverige, säger Peter Wallenberg Jr.

− Arbetet i Kommittén är av stor vikt. Jag har delegerat en del av mina uppgifter som facklig representant för att kunna uppfylla mina förpliktelser som styrelseledamot, säger Johan Järvklo.

Arbetet inom Kommittén befinner sig för närvarande i ett tidigt skede och Kommittén kommer naturligtvis att beakta ytterligare viktig information, inklusive erbjudandehandlingen. Det finns inga fastställda datum för ytterligare kommunikation eller publicering av information från Kommittén.

Som tidigare annonserats består den oberoende kommittén av styrelsemedlemmarna: Åsa Thunman (Kommitténs ordförande), Peter Wallenberg Jr, Peter Abele, Johan Järvklo och Håkan Thurfjell. Talesperson för Kommittén är Åsa Thunman.

För ytterligare information, vänligen ring kommitténs presstelefon 072 929 94 50.

Informationen i detta pressmeddelande offentliggörs enligt lag om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 februari 2014 kl. 07:30.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se