• Scania/

Kommuniké från Scania AB:s årsstämma och konstituerande styrelsesammanträde den 5 maj 2011

Utdelning
Årsstämman fastställde utdelningen till 5,00 kronor per aktie. Som avstämningsdag fastställdes tisdagen den 10 maj 2011. Utdelningen är beräknad att sändas ut fredagen den 13 maj 2011.

Styrelse och kommittéer
Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2010.

Det beslutades att styrelsen skall bestå av tio styrelseledamöter utan suppleanter. De ordinarie ledamöterna Helmut Aurenz, Börje Ekholm, Francisco Javier Garcia Sanz, Jochem Heizmann, Gunnar Larsson, Hans Dieter Pötsch, Åsa Thunman, Peter Wallenberg Jr, Martin Winterkorn och Leif Östling omvaldes.

Årsstämman omvalde Martin Winterkorn till styrelseordförande och Jochem Heizmann omvaldes till vice styrelseordförande.

Vid styrelsens konstituerande möte i anslutning till stämman utsågs även ledamöter till styrelsens två kommittéer. Till revisionskommittén omvaldes Börje Ekholm till ordförande och som övriga ledamöter omvaldes Hans Dieter Pötsch och Gunnar Larsson. Till ersättningskommittén omvaldes Martin Winterkorn till ordförande och och som övriga ledamöter omvaldes Francisco J. Garcia Sanz och Gunnar Larsson.

Ersättningar och arvode
Årsstämman godkände styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare samt villkor och riktlinjer för ett tvådelat incitamentsprogram för år 2011, som omfattar högst 150 ledande befattningshavare i bolaget.

Årsstämman fastställde styrelsearvodet för 2011 till totalt 2 500 000 kronor, att fördelas bland styrelseledamöterna med 500 000 kronor till var och en av de ledamöter som inte är anställda av Volkswagen AG eller bolaget.

Till styrelseledamöter anställda av Volkswagen AG utgår inget arvode. Enligt Volkswagen AG:s interna regler skall anställda ej erhålla arvode för styrelseuppdrag i dotterbolag.

För det arbete som utförs i revisionskommittén fastställde årsstämman ett arvode om 200 000 kronor till kommitténs ordförande – under förutsättning att denne inte är anställd av Volkswagen AG eller bolaget – och 100 000 kronor till var och en av kommitténs övriga ledamöter som inte är anställda av Volkswagen AG eller bolaget.
För det arbete som utförs i ersättningskommittén fastställdes ett arvode om 50 000 kronor till var och en av dess ledamöter som inte är anställd av Volkswagen AG.

Revisor
Den auktoriserade revisorsfirman Ernst & Young omvaldes till bolagets revisorer till slutet av årsstämman 2015. Lars Träff är huvudansvarig revisor för bolaget inom Ernst & Young.

Valberedning
Årsstämman godkände valberedningens förslag avseende valberedningsprocessen. Bolaget skall ha en valberedning bestående av styrelsens vice ordförande samt ytterligare tre till fyra ledamöter. Var och en av de fyra till röstetalet största kända ägarna har rätt att utse var sin representant till valberedningen. Om de fyra största aktieägarna utser färre än tre ledamöter, skall de aktieägare som är därefter störst i röstetal ha rätt att utse en ledamot var till dess att valberedningen består av styrelsens vice ordförande och tre ytterligare ledamöter. Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att en ny valberedning utsetts.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade att ändra bolagsordningen § 8 och § 13 att lyda enligt följande:

§ 8
För revision utses på årsstämma för tiden intill slutet av den årsstämman som hålls under det fjärde räkenskapsåret efter revisorsvalet två revisorer och två revisorssuppleanter eller ett registrerat revisionsbolag. Om samma revisor eller revisionsbolag skall utses på nytt, i anslutning till att mandattiden löper ut, kan bolagsstämman bestämma att uppdraget skall gälla till slutet av den årsstämma som hålls under det tredje räkenskapsåret efter revisorsvalet.

Styrelsen har rätt att utse en eller flera särskilda revisorer eller ett registrerat revisionsbolag att granska sådana redogörelser eller planer som upprättas av styrelsen i enlighet med aktiebolagslagen i samband med sådan emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler som innehåller bestämmelser om apport eller att teckning skall ske med kvittningsrätt eller med andra villkor, överlåtelse av egna aktier mot annan betalning än pengar, minskning av aktiekapitalet eller reservfonden, fusion eller delning av aktiebolag.

§ 13
Kallelse till ordinarie bolagsstämma samt till extra bolagsstämma där fråga om ändring av bolagsordningen kommer att behandlas skall utfärdas tidigast sex och senast fyra veckor före stämman. Kallelse till annan extra bolagsstämma skall utfärdas tidigast sex och senast tre veckor före stämman.

Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats. Att kallelse skett skall annonseras i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. Aktieägare, som vill deltaga i förhandlingarna på bolagsstämma, skall dels vara upptagen i utskrift av hela aktieboken avseende förhållandena fem vardagar före bolagsstämman, dels göra anmälan till bolaget senast kl 16:00 den dag som anges i kallelsen till stämman. Sistnämnda dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman.

Aktieägare får vid bolagsstämma medföra ett eller två biträden, dock endast om aktieägaren gjort anmälan härom enligt föregående stycke.

Södertälje den 5 maj 2011

Scania AB

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2010 uppgick faktureringen till 78 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se