• Scania/

Kommuniké från Scania AB:s årsstämma och konstituerande styrelsesammanträde den 6 maj 2010

Årsstämman fastställde utdelningen till 1,00 krona per aktie. Som avstämningsdag fastställdes tisdagen den 11 maj 2010. Utdelningen är beräknad att sändas ut måndagen den 17 maj 2010. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2009. Det beslutades att styrelsen skall bestå av tio styrelseledamöter utan suppleanter. De ordinarie ledamöterna Helmut Aurenz, Börje Ekholm, Francisco Javier Garcia Sanz, Gunnar Larsson, Hans Dieter Pötsch, Peter Wallenberg Jr, Martin Winterkorn och Leif Östling omvaldes. Till nya ledamöter valdes Jochem Heizmann och Åsa Thunman. De ersätter Staffan Bohman och Peggy Bruzelius, som avböjt omval. Årsstämman omvalde Martin Winterkorn till styrelseordförande och Jochem Heizmann valdes till ny vice styrelseordförande. Årsstämman godkände styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning och andra anställningsvillkor för ledande befattningshavare samt villkor och riktlinjer för ett tvådelat incitamentsprogram för år 2010, som omfattar högst 150 ledande befattningshavare i bolaget. Årsstämman fastställde styrelsearvodet för 2010 till totalt 2 031 250 kronor, att fördelas bland styrelseledamöterna med 406 250 kronor till var och en av de ledamöter som inte är anställda av Volkswagen AG eller bolaget. Till styrelseledamöter anställda av Volkswagen AG utgår inget arvode. Enligt Volkswagen AG:s interna regler skall anställda ej erhålla arvode för styrelseuppdrag i dotterbolag. För det arbete som utförs i revisionskommittén fastställde årsstämman ett arvode om 200 000 kronor till kommitténs ordförande – under förutsättning att denne inte är anställd av Volkswagen AG eller bolaget – och 100 000 kronor till var och en av kommitténs övriga ledamöter som inte är anställda av Volkswagen AG eller bolaget. För det arbete som utförs i ersättningskommittén fastställdes ett arvode om 50 000 kronor till var och en av dess ledamöter som inte är anställd av Volkswagen AG. Årsstämman godkände valberedningens förslag avseende valberedningsprocessen. Bolaget skall ha en valberedning bestående av styrelsens ordförande samt ytterligare tre till fyra ledamöter. Var och en av de fyra till röstetalet största kända ägarna har rätt att utse var sin representant till valberedningen. Om de fyra största aktieägarna utser färre än tre ledamöter, skall de aktieägare som är därefter störst i röstetal ha rätt att utse en ledamot var till dess att valberedningen består av styrelsens ordförande och tre ytterligare ledamöter. Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att en ny valberedning utsetts. Vid styrelsens konstituerande möte i anslutning till stämman utsågs även ledamöter till styrelsens två kommittéer. Till revisionskommittén nyvaldes Börje Ekholm till ordförande och som övriga ledamöter omvaldes Hans Dieter Pötsch och Gunnar Larsson Till ersättningskommittén omvaldes Martin Winterkorn till ordförande och Francisco J. Garcia Sanz till ledamot. Till ny ledamot valdes Gunnar Larsson. Södertälje den 6 maj 2010 Scania AB