Kör grönare med 5% bränslebesparing med Scanias nya biogasmotorer

Nya drivlinor baserade på Scanias 13-liters biogasmotorer ger 5% bränslebesparing och den räckvidd som krävs för fjärrtrafik

• En perfekt matchning – Scanias nya gasmotorer paras ihop med två tredjedelar av den Super-baserade drivlinan – med utsökt resultat
  • Att köra på LBG eller CBG är det självklara valet för en radikal minskning av CO2-utsläppen – här och nu och utan att försaka något
  • Med 420 eller 460 hk och räckvidder på uppemot 1800 km kan även åkare med krävande fjärrtrafik dra nytta av Scanias hållbara biogaslösningar.

Första gången Scania antydde något om sina planer kring nya biogasmotorer var i sam­band med IAA-lastbilsmässan i Tyskland förra året. Nu är de här, och för­utom att de representerar det senaste inom gasmotorteknik kom de också med en extra twist: de jobbar ihop med två tredjedelar av den framgångsrika Super-drivlinan. Den välkomponerade trion – biogasmotorerna samt växellådan G25 och bakaxeln från dieselsyskonet – arbetar så harmoniskt ihop att bränsle-besparingar på 5% har noterats och bekräftats.

− När vi sammanförde de här komponenterna dröjde det inte länge innan vi förstod att vi hade en hit på gång, säger Ola Henriksson, Senior Product Manager, Renewable fuels, Scania Trucks. Gasmotorerna drar nytta av det bredare registret i G25-växellådan på precis samma sätt som Super-motorn gör. När de jobbar ihop via Scania Opticruise och den nya axeln kan gasmotorerna arbeta på eller nära sin ”sweet spot” nästan hela tiden. Sammantaget resulterar det i en bränslebesparing på 5% från de nykomponerade drivlinorna.

Intresset för lokalt producerad biometangas för lastbilar (i form av LBG eller CBG) ökar snabbt. Många företag och transportörer har ambitionen att avkarboni­sera sina vägtransporter, här och nu. Biometanbaserade lösningar finns redan till­gängliga via ett snabbt expanderande nätverk med tankstationer i Europa och CO2-emissionerna kan minska med upp till 90% räknat från källa till hjul.

− Biometanbränslen är definitivt lösningen för de kunder som utan dröjsmål vill starta sin dekarboniseringsresa, säger Ola Henriksson. Våra biogasmotorer passar för ett brett spann av drifter och applikationer. Ett 40-tons dragbilsekipage får en räckvidd på upp till 1800 kilometer när det specas med de största LBG-tankarna vi er­bjuder. När man dessutom har 460 hästar och ett vridmoment på 2,300 Nm med i ekvationen blir det uppenbart att vi pratar om ett perfekt fjärrbilsekipage för Europa­trafik eller exempelvis en regional drift i Sverige.

Nätverken med tankstationer växer snabbt runtom i Europa, något som drivs på både av stigande efterfrågan och av de ledande aktörerna på bränslesidan. Att reducera sitt CO2-avtryck är inte längre något som enbart ”gröna” företag ägnar sig åt för att få applåder av omgivningen: det är mer en ren nödvändighet för snart sagt alla slags seriösa transportörer och alla medel måste till.

De nya biogasmotorerna baserar sig på Scanias välkända 13-litersmotorer som man har haft i programmet under ett antal år. Genom att öka effekterna och förbe­reda dem för kommande lagkrav visar Scania sin tydliga intention att vinna än större mark­nadsandelar i kampen för att dekarbonisera transportbranschen.

− Med den CO2-reduktion, den körbarhet och den räckvidd vi erbjuder är jag över­tygad om fler kunder nu kommer att upptäcka vilken suverän lösning det här verk­ligen är, säger Ola Henriksson. Det finns så många uppenbara fördelar och nästan inga nackdelar alls. En extra vinst är att föraren kan njuta av en påtagligt tystare framfört med gasmotordrift.

Här nedan finns en tabell med motordata.

Fakta om Scanias två nya biogasmotorer:

OC13 103420 hk OC13 104 460 hk
Typ Rak
Slagvolym 12,7 liter
Tändföljd 1-5-3-6-2-4
Cylindrar 6
Ventiler per cylinder 4
Borrning x slag 130 x 160 mm
Kompression 12.6:1
Bränsleinsprutning Bosch + CEM1
Oljevolym 43 liter
Emissionskontroll Scania EGR och trevägs katalytisk rening
Max. effekt 420 (311 kW) @ 1900 /min 460 (340 kW) @ 1900 r/min
Max. vridmoment 2100 Nm @ 1000-1300 r/min 2300 Nm @ 1000-1300 r/min

For further information, please contact:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks
Phone: +46 70 289 83 78; email: orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har nästan 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.