Lilian Fossum Biner ny ledamot i styrelsen för Scania AB

Lilian Fossum Biner har vid en extrastämma i Scania AB den 23 maj utsetts till ledamot i bolagets styrelse och samma dag valts till medlem av dess revisionskommitté.

Lilian Fossum Biner är civilekonom med examen från Handelshögskolan i Stockholm och har en bred erfarenhet från konsument- och dagligvaruhandel, med ledande befattningar vid bl a Axel Johnson AB och Electrolux.

Sedan 2016 är Lilian Fossum Biner styrelseordförande i Cloetta AB. Hon är därutöver ledamot av styrelsen för a-connect (group) ag, Carlsberg A/S, Givaudan S.A. och LE Lundbergföretagen.

Genom utnämningen av Lilian Fossum Biner utökas Scanias styrelse med en ledamot – till totalt tolv ordinarie ledamöter, varav två representanter för bolagets medarbetarorganisationer samt två suppleanter för dessa representanter. Styrelsens sammansättning framgår av Scanias hemsida, www.scania.com/group/en/board-of-directors

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Hallstan, Head of Corporate Communications and PR

Telefon: 072 967 02 84, e-post: karin.hallstan@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 100 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.