Motorer från Scania i Terex dumper TR60

Terex Construction har valt Scanias 16-liters industri-V8 som kraftkälla i deras dumper TR60. Motorn på 700 hk (515 kW) uppfyller US Tier 4i och EU Stage IIIB och har ett maximalt vridmoment på 3183 Nm vid 1500 r/min.

Terex® TR60 är en dumper för transporter på upp till 55 ton i svår terräng. En Terex TR60 med Scanias motor finns utställd i Terex monter på BAUMA-mässan (hall F7, 710-711), som äger rum 15-21 april i München i Tyskland.

Scania levererar redan 9- och 13-litersmotorer, både som US Tier 4i/EU Stage IIIB och som US Tier 2/EU Stage II, till Terex midjestyrda dumprar TA250s, TA300s och TA400s. Dessa motorer finns utställda i Scanias monter i hall B4, 102/202.

– Scanias motorer har presterat bra i Terex midjestyrda dumprar och vi är stolta över att nu få förtroendet att leverera motorer till ytterligare en modell av deras dumprar. Vi ser det som ett steg som ytterligare stärker samarbetet mellan Terex och Scania, säger Anders Liss, försäljningsansvarig för industrimotorer på Scania.

All information om Scanias utställning på BAUMA finns tillgänglig på www.scania.com/media/bauma

För ytterligare information, kontakta:

• Anders Liss, försäljningsansvarig industrimotorer, Scania tel. 08-553 705 25, e-post anders.liss@scania.com
  • Ann-Helen Tolleman, Corporate Relations, tel.  070-778 1360, e-post ann-helen.tolleman@scania.com

Om Terex
Terex Corporation är en diversifierad global tillverkare med ett brett utbud av utrustning. Företaget fokuserar på att leverera driftsäkra, kundanpassade lösningar för tillämpningar såsom bygg och anläggning, infrastruktur, stenbrott, gruvor, sjöfart, transport, raffinering, energi, samhällsservice och tillverkningsindustri. Företaget är verksamt inom fem affärsområden: Aerial Work Platforms, Construction, Cranes, Material Handling & Port Solutions och Materials Processing. Terex erbjuder via Terex Financial Services ett heltäckande utbud av finansiella produkter och tjänster som stöd vid köp av utrustning. Ytterliggare information finns på www.terex.com

Om Scania
Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har cirka 38 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2012 uppgick faktureringen till 79,6 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,6 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på www.scania.com