Ny stororder på hybridbussar till Scania

Scania har fått en stor ny order på hybridbussar från kollektivtrafikföretaget TITSA på Kanarieöarna. Ordern omfattar totalt 231 bussar varav 173 är hybridelektriska, vilket betyder att TITSA får av de största hybridflottorna hos någon spansk eller portugisisk kollektivtrafikoperatör.

TITSA, Transportes Interurbanos de Tenerife, driver den allmänna busstrafiken på ön Teneriffa och är sedan tidigare en stor kund till Scania. Mer än 60 procent av operatörens flotta på 600 bussar kommer från Scania.

Den senaste affären omfattar 231 nya bussar inklusive 173 hybridenheter, vilket innebär att bussbolaget kommer att ha 291 elhybridbussar. Detta betyder i sin tur att TITSA får en av de största hybridflottorna bland spanska eller portugisiska kollektivtrafikoperatörer.

TITSA transporterar årligen över 60 miljoner passagerare och täcker mer än 35 miljoner kilometer med 180 busslinjer på Teneriffa. Den nya affären speglar TITSA:s engagemang för hållbarhet, liksom ett fortsatt förtroende för Scania för att tillhandahålla lösningar som stöttar företagets miljömål.

– Scania är den leverantör som bäst motsvarar våra behov. Vi värdesätter en kombination av olika faktorer som fordonskvalitet, tillgänglighet, personlig service och underhållskontrakt som ger sinnesro. Dessutom går bränslebesparingarna som dessa fordon erbjuder hand i hand med vårt engagemang för hållbarhet och miljö, förklarar Pedro Gómez, teknisk direktör på TITSA.

Alberto Linares, kommersiell chef för buss, industrimotorer och hållbarhet inom Scania Ibéricas, berömmer TITSA:s engagemang för hållbara transporter:

– För Scania är hållbarhet ett av våra grundläggande värden, liksom att minska vårt koldioxidavtryck och att ta hand om miljön i allmänhet. Då är det oerhört tillfredsställande att företag i allt högre grad tar hänsyn till dessa aspekter och att organisationer som TITSA väljer hållbara transporter. Vi uppskattar att ha nära relationer med våra kunder, så att vi kan lära oss om deras specifika behov och erbjuda skräddarsydda lösningar för att ge deras verksamhet kontinuitet, samtidigt som vi bevarar miljön och bidrar till en hållbar framtid.

De nya bussarna har fyra års garanti medan batterierna har sju års garanti. Fordonen kommer att levereras under de kommande två åren: 135 enheter under 2024 och de återstående 96 under 2025. Det spanska karossföretaget Castrosua ansvarar för karossen för samtliga Scaniachassier i denna order.

Scania ser kollektivtrafiken som en nyckelfaktor i omställningen till ett säkert och hållbart transportsystem. Scanias erbjudande omfattar batterielektriska, hybridelektriska och lösningar som baseras på förnybara bränslen för en lång rad olika applikationer, som var och en kan skräddarsys för kundernas totala driftsekonomi och hållbarhetsbehov.

Erik Bratthall
Corporate Public and Media Relations manager
erik.bratthall@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2022 levererade vi 80 238 lastbilar, 4 994 bussar samt 13 400 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 170 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har nästan 57 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.