Rekordintresse för Scanias traineeprogram

Närmare 1 000 unga kvinnor och män har sökt till de cirka 20 platserna på Scanias traineeprogram som startar i höst. När ansökningsperioden gick ut 16 februari hade 40 procent fler sökt till trainee jämfört med 2013.

Merparten av ansökningarna kommer, liksom tidigare, från studenter vid KTH och LiTH samtidigt som intresset ökar bland studenter vid Luleå tekniska universitet och Lunds tekniska högskola. Programmet vänder sig till ingenjörer, ekonomer och systemvetare på mastersnivå.

– Programmet är även öppet för studenter från andra länder, berättar Lisa Nordin, traineeansvarig på Scania.

I år är ungefär en tredjedel av de sökande kvinnor och Scania strävar efter att anställa ungefär samma andel. Intervjuer med de mest intressanta sökandena sker i början av mars och i början av april kommer de mest meriterade att erbjudas traineeskap.

– Det är väldigt kul att så många har sökt i den hårda konkurrensen att bli antagen som trainee på Scania, konstaterar Lisa Nordin.

För ytterligare information, kontakta: Lisa Nordin, traineeansvarig, Scania, tel. 08-553 523 53.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se