Scania arrangerar högnivåmöte i Bryssel om hållbar transportutveckling

Vid Scanias tranportkonferens i Bryssel på onsdag den 14 november samlas branschen, myndigheter och EU för att diskutera hållbar transportutveckling. Bland de medverkande finns EU-kommissionärerna Connie Hedegaard och Siim Kallas.

Temat för konferensen är vad som kan göras och vad som krävs för att minska transportsektorns CO2-utsläpp – här och nu, och i framtiden.

En av utmaningarna är att förena hållbar utveckling med fortsatt ekonomisk tillväxt inom EU-länderna, så att Unionens internationella konkurrenskraft kan stärkas och utvecklas.

− Det är viktigt att diskutera de utmaningar som vi har framför oss i ett bredare perspektiv. Traditionellt har det funnits en uppdelning i diskussionen mellan fordonsleverantörer, transportörer och transportköpare. Genom konferensen i Bryssel vill Scania bidra till att det byggs relationer mellan alla aktörer i värdekedjan samt med de politiska beslutsfattarna och hela det samhälle som branschen verkar i, säger Scanias vd och koncernchef Martin Lundstedt.

En av de särskilt inbjudna till konferensen är den irländske lastbilsföraren Gabriel Warde. Han vann finalen av förartävlingen Scania Young European Truck Driver 2012 och kommer att hyllas för sin insats vid en särskild prisceremoni. Tävlingen samlade 17 000 unga lastbilsförare från 24 europeiska länder.

Scanias högnivåkonferens har varit ett återkommande inslag på mötesagendan i Bryssel sedan slutet av 1990-talet och brukar samla mellan 200 och 300 deltagare.

Läs mer om Scanias transportkonferens på www.scania.com/transportconference

För ytterligare information, kontakta Jenny Johansson, chef för Public and Environmental Affairs, tel 070 370 14 74.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 37 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2011 uppgick faktureringen till 87,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,4 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se