Scania-boom i Syrien

Scania-boom i Syrien 100 lastbilar sedan årsskiftet Scania är på väg mot sitt bästa år hittills i Syrien med 100 levererade fordon under årets första åtta månader. Bakom lastbilsboomen ligger, förutom ökad godstrafik till Saudiarabien och länderna runt Gulfen, nu också FN:s transporter från de syriska hamnarna i Latakia och Tartous till och från Irak. Det är den privata sektorn i landet som expanderar - samtliga 100 lastbilar Scania hittills sålt i år har gått till privatkunder. Den biltyp som hittills svarat för försäljningsökningen i år är dragbilar för fjärrtrafik. Scanias marknadsandel var vid halvårsskiftet 25 procent. Scanias distributör i Syrien - Saad - kommer inom ett år att inviga ett nytt Scaniacenter i landet. Den nya anläggningen med administration och försäljning samt verkstäder och reservdelslager ligger längs motorvägen mellan Damaskus och Aleppo. Först klar blir verkstadsdelen. De första Scania-bilarna till Syrien skeppades dit redan 1952 och sedan dess har Scania levererat 3 600 lastbilar. Hittills är 1982 Scanias mest framgångsrika år i exportstatistiken med drygt 100 lastbilar. Mycket talar nu för att 2002 kommer att bli ett nytt rekordår för Scania i Syrien. Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 300 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma tillverkare. Under 2001 blev faktureringen 53 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto 1,5 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Scanias pressreleaser finns på Internet, www.scania.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00540/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/23/20020823BIT00540/wkr0002.pdf

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners ochkunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar,8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick tillmer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 ochär idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling ärkoncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerikaoch Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.