Scania bygger batterilaboratorium i Södertälje

Med den snabba utvecklingen av elektrifierade fordon under de kommande åren behöver Scania samtidigt förstärka batteriprovning och leverera skräddarsydda batterilösningar. Scania investerar därför 160 miljoner kronor i ett nytt batterilaboratorium vid Scanias forsknings- och utvecklingscenter i Södertälje.

Bygget av den 1 000 kvadratmeter stora anläggningen påbörjades nyligen och byggarbetet avslutas under våren 2021. Efter en omfattande provning och kontroll av utrustning och instrument kommer laboratoriet att vara i full drift under hösten 2021. Laboratoriet får tre 250-kvadratmeter stora provhallar för battericeller, batterimoduler och batteripack. Intill provhallarna får laboratoriet även ytor för provförberedelser som ska förbättra arbetsmiljö, säkerhet och provningseffektivitet.

– Med den ökade takten i utvecklingen kommer laboratoriet att stärka våra möjligheter att skapa optimala batterilösningar för alla tillämpningar, säger Claes Erixon, forsknings- och utvecklingschef på Scania. Vi har en ambitiös utvecklingsplan framför oss i att årligen lansera nya och uppdaterade elektrifierade produkter med tillhörande batteritjänster. Detta understryker behovet av världsledande kunskap i batterianvändning och livscykeloptimering.

Laboratoriet kommer främst att inriktas på batteriprestanda och livscykelanalyser i skilda klimatförhållanden från -40°C till 70°C. Scanias ingenjörer kommer att undersöka och fastställa de bästa driftsegenskaperna för batterier med hänsyn till bland annat måltemperatur, laddningsgradsfönster och laddningskurva i anpassad användning för att optimera livslängd och kundkrav.

– Scania kommer att fortsätta investera i kunskapsuppbyggnad både i våra egna verksamheter och genom partnerskap. Vi ska säkerställa att Södertälje och Stockholmsområdet fortsätter att ligga i framkant i forskning och utveckling, även i den elektrifierade framtiden för tunga transporter, förklarar Claes Erixon.

Det nya batterilaboratoriet kompletterar en mindre anläggning med en klimatkammare för provning av batteripack som togs i bruk tidigare i år. I det laboratoriet kan Scania prova batteripresentanda i rullande elektriska lastbilar och bussar utan att behöva montera ur batterierna. Fordonen ställs intill laboratoriebyggnaden och ansluts till provutrustningen.

För mer information, vänligen kontakta:

Karin Hallstan, Head of Corporate Communication & PR
E-mail: karin.hallstan@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.