Scania delårsrapport januari-juni 2024

Starkt finansiellt resultat med avsevärt förbättrad försäljning och rörelseresultat för andra kvartalet.

• Scanias nettoomsättning ökade med 9 procent till SEK 55,4 miljarder (51,0)

• Justerat rörelseresultat uppgick till SEK 8,0 miljarder (7,0) och justerad rörelsemarginal var 14,5 procent (13,6)

• Fordonsleveranserna ökade med 8 procent till 25 802 fordon, varav 62 (71) var nollutsläppsfordon

• Kassaflödet inom fordon och tjänster uppgick till negativa SEK 1,3 miljarder (6,2)

• Försäljningen av tjänster ökade med 3 procent justerat för valutaeffekter

• Orderingången på lastbilar minskade med 3 procent till 19 234 fordon, varav 141 (54) var nollutsläppsfordon

Scanias starka finansiella resultat fortsatte under andra kvartalet, drivet av ökad fordonsförsäljning och en växande serviceverksamhet. Fordonsleveranserna ökade med 8 procent, vilket har minskat orderstocken till mer normala nivåer.

– Med ökad leveransvolym samt en gynnsam produkt- och prismix har vi återigen uppnått ett rekordhögt rörelseresultat för ett enskilt kvartal, kommenterar Christian Levin, VD och koncernchef för Scania.

Scanias orderingång för fordon minskade något, med 3 procent, under andra kvartalet.

– I Europa har lastbilsmarknaden återgått till en mer normal nivå på efterfrågan. Även om ersättningsbehovet kvarstår är kundernas köpbeteende mer avvaktande på grund av höga räntor. I Latinamerika fortsätter Brasiliens starka utveckling, säger Levin.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Bratthall
Corporate Public and Media Relations manager
erik.bratthall@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2023 levererade vi 91 652 lastbilar, 5 075 bussar samt 13 871 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 204 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 58 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs  globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.