Scania delårsrapport januari–mars 2015

Sammanfattning av första tre månaderna 2015

• Rörelseresultatet minskade med 1 procent till MSEK 2 245 (2 257)
• Nettoomsättningen steg med 6 procent till MSEK 22 321 (21 126)
• Kassaflödet uppgick till MSEK 783 (730) för Fordon och Tjänster

Kommentar av tillförordnad VD Per Hallberg:

”Scanias omsättning steg till 22,3 miljarder kronor och resultatet för första kvartalet uppgick till MSEK 2 245. Positiva valutaeffekter motverkades av lägre fordonsleveranser, framförallt hänförligt till Latinamerika och Eurasien. Orderingången i Europa ökade till den högsta nivån sedan 2007. Scania har fortsatt att öka marknadsandelen, bland annat genom ett ledande Euro 6-program och ett brett motorutbud för alternativa bränslen. Den totala orderingången för lastbilar under första kvartalet minskade något jämfört med föregående kvartalet, framförallt beroende på svagare efterfrågan i Latin Amerika och i Eurasien. Efterfrågan i Brasilien påverkades negativt av låg ekonomisk aktivitet och de nya, betydligt mindre förmånliga, villkoren i det subventionerade finansieringsprogrammet (FINAME). Orderingången i Ryssland minskade kraftigt till en mycket låg nivå och utsikterna är osäkra. I Asien var orderingången stabil jämfört med föregående kvartal. Inom bussar var orderingången totalt sett stabil, med en ökning i Latinamerika och en ned-gång i Asien jämfört med föregående kvartal. För motorer fortsatte den höga nivån från fjolårets sista kvartal, drivet av Latinamerika. Scania fortsätter det långsiktiga arbetet med att öka marknadsandelen inom service och intäkterna steg till över 5 miljarder, med stöd av positiva valutaeffekter. Den svaga marknaden i Ryssland påverkade dock serviceintäkterna negativt. Financial Services redovisade ett rörelseresultat på 256 miljoner kronor. Scania fortsätter att stärka närvaron i Afrika och Asien och under första kvartalet utökades etableringen i Indien med produktion av bussar.”

För mer information se bifogad pdf.

Per Hillström
mobil tel. +46 70 648 30 52

Erik Ljungberg
Corporate Relations