Scania delårsrapport januari–mars 2019

Sammanfattning av första tre månaderna 2019

• Rörelseresultatet steg med 27 procent till MSEK 4 207 (3 315)
  • Nettoomsättningen ökade med 16 procent till MSEK 36 092 (31 115)
  • Kassaflödet uppgick till MSEK 507 (64) för Fordon och Tjänster

Kommentar av VD Henrik Henriksson:

"Scanias nettoomsättning steg till 36,1 miljarder kronor och resultatet för första kvartalet uppgick till en nya högstanivå på MSEK 4 207 vilket gav en rörelsemarginal på 11,7 procent. Högre fordons- och servicevolymer, valutaeffekter och marknadsmix, bidrog positivt medan högre produktionskostnader på grund av övergången i Latinamerika och störningar i leverantörs-kedjan påverkade resultatet negativt. Scanias sista PGR-lastbil har rullat ut från monteringen och nu tillverkas enbart lastbilar ur det nya lastbilsprogrammet i hela det globala produktionssystemet. Övergången slutfördes under kvartalet genom omställningen av produktionen i Latinamerika. Vissa begränsningar i flexibilitet och kapacitet i vårt globala produktionssystem kvarstår och generellt råder fortsatt ett kostnadsläge som är högre än normalt för produkt och produktion relaterade till nya lastbilsgenerationen. Åtgärderna som har satts in för att normalisera kostnadsnivåerna fortskrider.

Serviceintäkterna under första kvartalet 2019 uppgick till rekordhöga MSEK 7 166 (6 500), en ökning med 10 procent. Financial Services redovisade ett rörelseresultat på MSEK 345 och bibehöll trenden med ökad lönsamhet.

Orderingången för lastbilar sjönk med 9 procent i första kvartalet 2019 jämfört med den höga nivån samma period föregående år. Efterfrågan på lastbilar i Europa är fortsatt god tack vare det positiva konjunkturläget. I Latinamerika är efterfrågetrenden positiv tack vare återhämtningen i Brasilien. Efterfrågan i Eurasien påverkades negativt av en avmattning i Ryssland. I Asien sjönk orderingången i jämförelse med föregående år på grund av Mellanöstern, medan efterfrågan i övriga delar av Asien var fortsatt god. Även buss påverkas negativt av en lägre orderingång i Mellanöstern och total orderingång för buss är 28 procent lägre än föregående år. För affärsområdet Engines är efterfrågan fortsatt på en hög nivå.

Vi ser ett allt starkare intresse för våra gaslastbilar. När staden Bogota förnyade sitt BRT-system (Bus Rapid Transit) valde TransMilenio 741 Scania Euro 6 gasbussar, de renaste och tystaste bussarna på den colombianska marknaden. Scania ska också leverera 100 gaslastbilar till en kund i Tyskland för transporter till dagligvaruhandeln. Oavsett om de drivs med biogas eller naturgas har Scanias gasmotorer i grunden samma tekniska lösning. Ur ett hållbarhetsperspektiv är biogas att föredra eftersom detta bränsle minskar CO2-utsläppen med upp till 90 procent (20 procent med naturgas). Användningen av biogas hämmas dock av bristen på bränsle. Därför arbetar Scania aktivt i olika partnerskap för att säkra produktionen av biogas och därmed möjliggöra ett bredare genomslag för hållbara gaslösningar.”

Susanna Berlin
Mobil tel. +46 70 086 05 02

Erik Ljungberg
Communications, Brand and Marketing
Mobil tel. +46 73 988 35 57

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 100 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.