Scania delårsrapport januari–september 2020

Sammanfattning av de första nio månaderna 2020
•    Nettoomsättningen minskade med 22 procent till MSEK 88 843 (113 815)
•    Rörelseresultatet minskade med 62 procent och uppgick till MSEK 5 249 (13 889)
•    Kassaflödet uppgick till MSEK 3 358 (7 531) för Fordon och Tjänster
•    I det tredje kvartalet minskade nettoomsättningen med 17 procent till MSEK 30 374 (36 544) och rörelseresultatet minskade med 45 procent till MSEK 2 436 (4 445)

Kommentar av VD Henrik Henriksson:

“Scania svarade för en stark prestation under perioden trots en tydlig påverkan orsakad av den globala pandemin. De negativa effekterna dämpades genom kraftfulla besparingsåtgärder och en höjning av produktionstakten under tredje kvartalet. Orderboken har motståndskraft och orderintaget i tredje kvartalet var starkt.

För att Scania ska komma ur krisen med bättre förutsättningar för fortsatt lönsamhet och kunna göra omfattande investeringar i ny teknik för att driva omställningen mot ett hållbart transportsystem, är en kostnadstransformation nödvändig. Omfattande åtgärder för att hantera strukturella kostnader initierades i det andra kvartalet och kommer fortgå under kommande kvartal. De personalminskningar som tillkännagavs i andra kvartalet håller nu på att genomföras och en omprövning av Scanias industriella och kommersiella verksamhet ledde oss till beslutet att stänga ner busstillverkningen i Lahti, Finland och det regionala produktcentret i Bangkok, Thailand.

Under de första nio månaderna 2020 minskade fordonsleveranserna med 36 procent med lägre volymer i främst Europa och Latinamerika, varpå nettoomsättningen och resultatet minskade markant. Vår serviceaffär är stabil och under årets första nio månader minskade serviceintäkterna med endast 4 procent i lokal valuta. Financial Services redovisade ett minskat rörelseresultat under de första nio månaderna. I det tredje kvartalet var färre kunder i behov av att lägga om sina betalningar. Scania lyckades minska riskexponeringen genom en betydande minskning av lagret med begagnade lastbilar tack vare en starkt ökad försäljning av begagnade lastbilar under perioden.

Läget i världen är fortfarande osäkert och risken för svåra begräsningar i vår verksamhet kvarstår i ljuset av senaste tidens skarpa uppgång i antal fall av Covid-19. Bilden av världsekonomins återhämtning är splittrad, också på grund av en politisk osäkerhet och ansträngda handelsrelationer. Även om en positiv utveckling nu märks både i våra kunders nyttjande av fordonen och i en stark orderingång, är det långsiktiga efterfrågeläget fortsatt osäkert. Efterfrågan på lastbilar i Europa är för närvarande stark och likaså i Latinamerika. Den globala bussmarknaden har påverkats mycket av pandemin. Efterfrågan på turist- och långfärdsbussar har i princip avstannat medan den är på låga nivåer för bussar för stads- och kollektivtrafik. För Power solutions, affärsområdet som tidigare hette Engines, är efterfrågan fortsatt god i jämförelse med motsvarande period föregående år.

Under tredje kvartalet lanserade Scania sitt utbud av elektrifierade lastbilar, en milstolpe i ambitionen att leda övergången till ett hållbart transportsystem. Att elektrifiera den tunga lastbilsflottan är avgörande för att nå Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till under 2°C.”

Susanna Berlin
Mobil tel. +46 70 086 05 02

Karin Hallstan
Head of Corporate Communications and PR
Mobil tel. +46 76 842 81 04

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.