Scania får stor order på miljöbussar

Scania har fått en order på 158 bussar från kollektivtrafikföretaget Keolis Sverige. Genom att beställa bussar som drivs med biobränslen vill företaget ytterligare stärka sin ställning inom hållbar stadstrafik.

Leveransen till Keolis består av såväl stads- och förortsbussar som linjebussar. Merparten, 123 stads- och förortsbussar, levereras till Stockholm där Keolis kör för Storstockholms Lokaltrafik (SL). Övriga fordon sätts in i trafik i Finspång, Härryda respektive Jönköping.

– Ordern är mycket viktig för oss och bidrar till att stärka vår ställning som en stark partner inom kollektivtrafikbranschen. Vi har under en längre tid haft ett givande partnerskap med Keolis i Sverige och vi ser denna order som ett resultat av detta, säger Ove Forsberg, försäljningschef Bussar på Scania-Bilar Sverige.

Bussarna är utrustade med motorer för de förnybara bränslena etanol och RME. Genom att utnyttja etanol reducerar Keolis utsläppen av koldioxid med upp till 70 procent jämfört med en konventionell dieselmotor. För den RME Keolis använder är motsvarande siffra 64 procent.

Leveranserna av bussarna sker under perioden april till juli med trafikstarter under perioden juni till augusti.

Keolis Sveriges vision är att genom lokalt anpassad, hållbar stadstrafik fördubbla det kollektiva resandet i svenska städer. Redan under hösten 2011 kommer Keolis svenska fordonsflotta att bestå av cirka 2 000 fordon, varav över 60 procent drivs med förnyelsebara bränslen. Scania har sedan tidigare levererat både etanol- och biogasfordon till Keolis.

– Denna och tidigare stora beställningar till Scania är ett resultat av ett tätt samarbete, vilket resulterat i ett ramavtal och väl utvecklade och anpassade produkter för vår verksamhet, säger Keolis Teknik & Miljödirektör Håkan Björk.

Scania har drygt 20 års erfarenhet av etanolbussar. Företaget har hittills levererat drygt 800 etanolbussar, varav drygt 700 till svenska städer. Scania har också levererat etanolbussar för trafik i bland annat England, Spanien, Italien, Belgien och Norge.

Världens största flotta av etanolbussar finns i SL:s trafikområde. SL:s huvudman, Stockholms läns landsting, har målet att minst 50 procent av alla persontransporter ska ske med förnybara bränslen till 2012.

Etanol står för omkring 90 procent av de förnybara fordonsbränslen som idag finns tillgängliga och är det mest kostnadseffektiva förnybara bränslet på marknaden när det gäller tillgänglighet, infrastruktur och tillgången till beprövad teknik.

För ytterligare information, kontakta:

• Leif Nyström, marknadsdirektör, Scania-Bilar Sverige, 08-553 511 52
  • Hans-Åke Danielsson, presschef, Scania, 08-553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se