Scania firar 50 år i Brasilien

I dag är det 50 år sedan Scania startade verksamheten i Brasilien, det land i världen där det finns allra flest Scaniafordon. Omkring 40 procent av alla tunga lastbilar som trafikerar landets vägar bär Scanias märke.

Scanias långa historia och starka marknadsposition har gett avtryck även i språket, för i Brasilien används ofta Scania som ord som uttryck för en stor lastbil.

Med 180 000 levererade fordon är Brasilien Scanias absolut största enskilda marknad – näst störst är Sverige med 150 000 fordon. Under 15 av de senaste 20 åren har Scania varit marknadsledare. Statistiken för årets första fem månader visar att Scania svarat för 25 procent av försäljningen av tunga lastbilar och för 43 procent försäljningen av långdistansbussar.

Det var den 2 juli 1957 som Scania-Vabis do Brasil Motor Diesel bildades i São Paulo. De första fordonen tillverkades med delar importerade från Sverige och såldes av den brasilianska Vemag-koncernen. 1962 invigde Scania sin fabrik i São Bernardo do Campo, som blev Scanias första produktionsanläggning utanför Sverige.

Sedan dess har Scania tillverkat närmare 250 000 fordon i Brasilien. Idag uppgår produktionskapaciteten till 20 000 fordon per år. Produktionen av lastbilar, bussar och motorer sker numera inte bara för Brasilien och övriga latinamerikanska länder, utan även för marknader på andra kontinenter.

År 1969 var en milstolpe inte bara i Scanias utan hela den brasilianska fordonsindustrins historia, då Scania som första nationella tillverkare exporterade komponenter. Det var oljepumpar för montering i de motorer som tillverkades i Sverige.

Banbrytande var också lanseringen av konceptet med frambyggd hytt (hytten placerad ovanpå motorn) 1974, då modellen LK 140 premiärvisades. I Brasilien fick modellen till och med ett eget namn: ”cara chata” (plattansikte).

Även miljömässigt har Scania banat väg i Brasilien. 1997 blev Scania den första fordonstillverkaren i Latinamerika som miljöcertifierades enligt ISO 14001-standard . När Scanias miljonte fordon tillverkades år 2000 – med komponenter från elva olika fabriker i Europa och Latinamerika – var motorblocket tillverkat i Brasilien. Detta globalt producerade fordon donerades till Internationella Röda Korset.

São Bernardo do Campo är navet i Scanias latinamerikanska verksamhet. På den 350 000 kvadratmeter stora tomten inryms inte bara produktionsanläggningar utan även centrala funktioner för såväl den brasilianska som regionala försäljnings- och serviceverksamheten.

Ytterligare information om Scanias 50-åriga historia i Brasilien, på portugisiska, finns på www.scania.com.br

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 800 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2006 uppgick faktureringen till 70,7 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 5,9 miljarder kronor.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com

[N07047SE] Hans-Åke Danielsson