Scania förespråkar snabbare övergång till klimatvänligare fordon

Här och nu! Det var huvudtemat vid Scanias transportkonferens i Bryssel den 26 januari. Det skandinaviska livsmedelstransport- och logistikföretaget
Bring Frigo, som var en av deltagarna, beskrev vad som faktiskt kan åstadkommas på kort sikt. Företaget är övertygat att kunna minska sina koldioxidutsläpp med hela 30 procent fram till 2015.

Politiska beslutsfattare, företrädare för intresseorganisationer och transportörer samlades för att diskutera hur transportnäringen kan möta miljöutmaningarna samtidigt som den bibehåller en hög servicenivå och transporteffektivitet.

Scanias VD Leif Östling noterade att den europeiska tunga fordonsflottan åldras. År 1995 klarade 90 procent av alla tunga fordon som mest kraven enligt den första utsläppsstandarden. Nu, 15 år senare, är det fortfarande mer än hälften av fordonen som bara möter Euro 1- och 2-kraven, samtidigt som den gällande standarden är Euro 5.

– Denna långsamma utveckling i förnyelsen av fordonsflottan gör det ännu viktigare att dra nytta av alla tillgängliga medel för att minska koldioxidutsläppen, sade Leif Östling. Bland dessa åtgärder finns längre fordonsekipage, bättre logistiksystem, alternativa bränslen samt förarträning med effektiva stödsystem.

Just förarträning är det enskilt viktigaste – och snabbaste – sättet att minska CO2-utsläppen.

– Vi vet att skillnaden mellan skickliga och mindre skickliga förare kan vara upp till 20 procent i bränsleförbrukning. Med förarträning och stödsystem i fordonen kan vi enkelt nå en minskning av bränsleförbrukningen med 10 procent. Med motorutveckling tar det oss 6–7 år att nå motsvarande besparingar, konstaterade Leif Östling.

Konferensens huvudtalare Siim Kallas, EU:s kommissionär för transportfrågor, underströk vikten av att satsa på miljövänligare energi och minskad energiförbrukning för att möta klimatutmaningen. Han framhöll också vikten av att använda infrastrukturen effektivare och förbättra dagens vägnät snarare än att bygga nya vägar. Vidare förklarade han att det är viktigt att verkligen skapa en gemensam europeisk transportmarknad.

– Vi måste använda mindre energi, miljövänligare energi och utnyttja infrastrukturen effektivare, förklarade EU:s transportkommissionär.

I den avslutande debatten var deltagarna överens om att transportnäringen måste utnyttja alla medel som står till buds för att minska CO2-utsläppen.

– Tyvärr finns det inte enda lösning, utan vi måste målmedvetet vidta den ena åtgärden efter den andra, sade professor Michel Savy från Observatory of Transport Policies and Strategies in Europe.

Martin Lundstedt, Executive Vice President and chef för Factory and Franchise Sales på Scania, efterlyste en hållbar politik som stöd för kundernas investeringar i teknik och bränsle.

– Vi behöver bättre stöd och en hållbar politisk riktning för att kunderna ska kunna ta investeringsbeslut på 6–9 års sikt.

Andra deltagare i slutdebatten var Philip Owen från EU-kommissionen, Bruce Haase från Världsnaturfonden och Machiel Roelofsen från det nederländska logistikföretaget Rotra.

Läs mer om Scanias transportkonferens på www.scania.com/transportconference

För ytterligare information, kontakta:

• Jenny Johansson, Head of Public and Environmental Affairs, Scania, 08-553 514 74
  • Hans-Åke Danielsson, Press Manager, Scania, 08-553 856 62

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se