Scania Growth Capital investerar i digital speditör

Scania Growth Capital, Scanias corporate venture capital-bolag, tillkännager sin andra investering – i sennder, ett digitalt speditionsföretag baserat i Berlin. sennder är en snabbväxande aktör som tillhandahåller mjukvara för digitalisering av fraktförmedlingsorder och därmed ökad effektivitet och minskade kostnader. Scania Growth Capital investerar ett sjusiffrigt euro-belopp i sennder.

Med sennders digitala lösning automatiseras och effektiviseras transportbranschens ofta manuella och pappersbaserade administration, samtidigt som transparensen ökar. Lösningen bygger på sennders egen mjukvaruplattform som ger direkt tillgång till priser, live-spårning, anpassade rapporter och automatiska larm genom API-integrering med transportörers och fraktköpares befintliga system. Plattformen omfattar mobilappar för förarna, verktyg för åkerier att hantera sin fordonsflotta och logistikhanteringslösningar för fraktköpare.

– Digitalisering är en av de starkaste förändringskrafterna inom ekosystemet för transport och logistik. Investeringen i sennder ligger i linje med vår strategiska inriktning och vår satsning på att hjälpa kunderna att digitalisera sin affär och verksamhet, säger Daniel Wedberg, chef för Corporate Management and Venture Business på Scania.

– sennder har lyckats ta hem och vidareutveckla långsiktiga kontrakt med vissa av Europas mest krävande köpare av logistiktjänster. Med hjälp av ny teknik förbättrar sennder avsevärt servicenivån mot fraktkunderna, samtidigt som kostnaderna minskar för alla parter, säger Christian Zeuchner som ingår i teamet som förvaltar Scania Growth Capital.

– Scanias kunskap, nätverk och fokus på digitalisering gör att vi passar perfekt ihop. Med deras stöd kommer vi att kunna snabba på vår tillväxt och expandera ytterligare i Europa, med målsättningen att erbjuda branschens mest kundorienterade och effektiva tjänst, säger David Nothacker, medgrundare och VD för sennder.

Från huvudkontoret i Berlin har sennder byggt upp en kundbas som omfattar några av världens e-handelsjättar. Med hjälp av en virtuellt sammankopplad fordonspark spridd över Europa, med alltifrån små skåpbilar till 40-tons lastbilar, erbjuder sennder både budbils- och lastbilstransporter.

Om Scania Growth Capital
Scania Growth Capital är en företagsknuten riskkapitalfond som investerar i tillväxtbolag med strategisk koppling till Scania och Scanias ekosystem av kunder och partners. Fonden investerar i företag som möjliggör övergången till ett mer miljövänligt transportsystem och i satsningar som kan resultera i banbrytande teknik och affärsmodeller. Fonden förvaltas av ett externt förvaltningsbolag som består av ett team med omfattande erfarenhet av såväl riskkapital som fordonsbranschen. Investeringarna kan bland annat omfatta företag med produkter, lösningar eller tjänster inom digitalisering, självkörande fordon, uppkoppling, hybridisering, förnybara bränslen och smarta fabriker. Genom Scania Growth Capital får Scania tillgång till kompletterande bolag och möjlighet att delta i tidig utveckling och innovation som är kopplad till branschen men ligger utanför Scanias egen kärnverksamhet. Läs mer på www.scaniagrowthcapital.com.

För ytterligare information, kontakta: Karin Hallstan, Public Relations Manager, telefon 076-842 81 04, e-post karin.hallstan@scania.com.

För investeringsrelaterade frågor, kontakta investeringsteamet direkt via www.scania.com/group/en/the-team/.

För ytterligare information om sennder, kontakta: David Nothacker, medgrundare och VD, telefon +49 30 2295 7438, e-post david.nothacker@sennder.com.

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information, besök www.scania.com