Scania Growth Capital investerar i mjukvaru- och konsultbolaget AKOA

Scanias företagsanknutna riskkapitalbolag investerar i AKOA, ett snabbväxande företag inom automation av affärsprocesser. Investeringen gör det möjligt för AKOA att öka takten i företagets tillväxt på nya marknader, samt att stärka organisationen och erbjudandet. Detta utgör Scania Growth Captials femte investering.

I takt med att moderna företag och organisationer blir allt mer beroende av system och mjukvara för att stötta deras affärsverksamhet i en digital värld ökar också behovet av automation och andra lösningar för den digitala omställningen. Allt fler uppgifter och processer har skiftat från att vara fysiska till att bli digitala, från papper till elektroniska medier, och från traditionella underskrifter i bläck till dagens e-signaturer.

AKOA (Another Kind of Automation) fokuserar på automation av affärsprocesser genom teknologier som robotik, virtuella assistenter, chatbotar och artificiell intelligens. Genom dessa teknologier kan företag och organisationer automatisera digitala affärsprocesser utan att belasta underliggande IT-system, eller omforma logiken i processerna på ett genomgripande sätt. Det betyder i sin tur att medarbetarna kan koncentrera sig mer på verkligt värdeskapande aktiviteter som utvecklar affärsverksamheten.

– Vi kombinerar teknisk expertis och gedigen erfarenhet inom förändringsprocesser och konsultuppdrag med en passion för att skapa framtidens arbetsplatser, säger Sebastian Toro, grundare av AKOA. På en marknad där upp till 60 procent av alla automationssatsningar misslyckas med att leverera önskat resultat är vi både upprymda och hedrade över att Scania, ett av Europas mest respekterade varumärken och dessutom ett av våra klientföretag, investerar i oss. Investeringen, och partnerskapet med Scania för att stärka företagets unika kunskap och enorma nätverk, gör det möjligt för oss att öka vår tillväxttakt och stärka vårt erbjudande.

AKOA har vuxit organiskt, samtidigt som företaget lyckats behålla sin position som global marknadsledare. Hittills har AKOA hjälpt sex företag på Fortunes Global 500-lista och mer än 80 klientföretag över hela världen att ställa om sin affärsverksamhet.

– AKOA har etablerat sig som världsledare inom det snabbt växande området intelligent automation. Dessutom har företaget skapat och lyckats vårda en väldigt positiv företagskultur, säger Daniel Riazzoli, partner i ledningen för Scania Growth Capital.

Scania tillför expertis och sitt industriella kunnande till de portföljbolag som Scania Growth Capital investerar i. Anne-Marie Öhlén, som ansvarar för processutveckling och innovation inom Ekonomi & Finans på Scania, kommer att ta en plats i AKOAs styrelse.

– Traditionellt sett har Scania varit väldigt fokuserat på att automatisera och effektivisera våra produktionsprocesser, säger Anne-Marie Öhlén. Nu tar vi automation och digitalisering till nästa nivå även inom andra funktioner i företaget, som finansavdelningen, redovisning och HR. Tack vare Scania Growth Capital har vi möjlighet att på ett tidigt stadium ta del av utveckling och innovation som är relevant för vår industri, även sådant som ligger utanför vår kärnverksamhet, samtidigt som vi kan bidra med vårt perspektiv som stor industriaktör tillbaka till AKOA.

Mer om Scania Growth Capital
Scania Growth Capital investerar i företag som arbetar med omställningen till ett hållbart transportsystem och i bolag som kan utveckla ny teknik och nya affärsmodeller. Fonden leds av ett externt förvaltningsbolag med ett team av medarbetare som har omfattande erfarenhet från både investeringssektorn och bilindustrin. Investeringarna kan inkludera, men är inte begränsade till, företag med produkter, lösningar eller tjänster inom digitalisering, självkörande fordon, uppkoppling, hybridisering, förnybara bränslen och smart produktion. För mer information besök scaniagrowthcapital.com

För ytterligare information, kontakta:

Karin Hallstan, Presschef, Scania
Telefon: + 46 8 553 852 10

E-post: karin.hallstan@scania.com

Johanna Andersson, Marknadsdirektör, AKOA
Telefon: + 46 8 128 758 40

E-post: johanna.andersson@akoa.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till ett hållbart transportsystem. År 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 100 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.