Scania Growth Capital investerar i sensorer för autonoma fordon

Scanias corporate venture capital-bolag investerar 7,5 miljoner euro i Scantinel för att finansiera vidare tillväxt för dess speciella LiDAR (Light Detection and Ranging) teknik.

Tyska ZEISS Ventures start-up-företag Scantinel Photonics GmbH är ledande inom LiDAR (Light Detection and Ranging). Företaget utvecklar och producerar FMCW LiDAR (Frequency Modulated Continuous Wave) sensorer för nästa generations LiDAR-system, som är en förutsättning för att nå en högre grad av automation. Tekniken som Scantinel erbjuder ger en ny dimension till data för framtida fordon eftersom sensorerna mäter avstånd och hastighet till föremål inom drygt 300-meters räckvidd och samarbetar väl med övriga styrsystem och kontinuerligt läser av sin omgivning.

– Framtida prestanda och säkerhet hos autonoma fordon bygger på unik FMCW LiDAR sensor-teknik. Vi ser Scantinel som teknikledande inom detta område och ser fram emot att följa utvecklingen på nära håll, säger Christian Zeuchner, delägare vid Scania Growth Capitals förvaltningsbolag.

Finansieringen gör det möjligt för Scanitinel att fortsätta förbättra sin FMCW LiDAR teknik, och att kommersiellt implementera denna teknik i nära samarbete med kunder och samarbetspartners inom teknik.

– Vi ser en stor fördel i att ha Scanias corporate venture capital-bolag som investerare och det gläder oss att välkomna Scania Growth Captial ombord som ett  fortsatt stöd på vår resa, säger Scantinel CTO och medfinansiär Andy Zott.

Om Scania Growth Capital
Scania Growth Capital är ett corporate venture capital bolag som investerar i tillväxtbolag med strategisk koppling till Scania och Scanias ekosystem av kunder och partners.

Bolaget drivs av ett externt investeringsföretag med ett team som har omfattande erfarenhet från såväl investeringar som fordonsindustrin. Genom Scania Growth Capital når Scania en grupp av företag som kompletterar vår verksamhet, detta ger Scania en möjlighet att vara med i ett tidigt stadie inom utveckling och innovation som är relevant för industrin men som ligger utanför Scanias egen kärnverksamhet. För mer information, besök: scaniagrowthcapital.com.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Hallstan, Head of Corporate Communications, Scania
E-post: karin.hallstan@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.