Scania har överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler

Scania har nu överklagat Europeiska Kommissionens beslut avseende EU:s konkurrensregler i Europadomstolen. I överklagandet tillbakavisar Scania de slutsatser och påståenden som läggs fram i Kommissionens beslut.

Scania har inte träffat några pan-europeiska överenskommelser med andra tillverkare när det gäller prissättning. Bolaget har inte heller försökt försena introduktionen av nya motorer som uppfyller EU:s lagkrav för avgasutsläpp.

Scania har fullt ut samarbetat med Europeiska kommissionen under undersökningsarbetet.

Den 27 september 2017 antog Europeiska kommissionen ett beslut som innebar att Scania skulle kunna böta mer än 880 miljoner euro för att ha påståtts deltagit i ett olämpligt utbyte av information och samverkan med andra europeiska lastbilstillverkare vad gäller prissättning och införande av utsläppsteknik under perioden 1997-2011.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08 553 856 62, e-post hans-ake.danielsson@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information, besök www.scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2019 levererade vi 91 700 lastbilar, 7 800 bussar samt 10 200 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 152 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 51 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.