Scania i samarbete med Nobel Prize Series

Den här veckan samlas nobelpristagare, världsledande forskare, beslutsfattare och opinionsbildare kring arrangemanget Nobel Prize Series Singapore för att diskutera framtidens lärande och utveckling. Nobel Prize Series i Singapore presenteras i samarbete med Scania.

– Det här är den fjärde gången Scania deltar som partner kring ett internationellt nobelarrangemang. Scania är ett globalt företag och vi delar intresset för de grundläggande frågor som berörs här och hur viktig vetenskapen är för att forma framtiden, säger Erik Ljungberg, Senior Vice President på Scania.

Scania har tidigare samarbetat med Nobel Media i officiella sammanhang i São Paulo 2013 samt i Rio de Janeiro och New Delhi 2014.

– Innovation är en av Scanias viktigaste frågor och vi inspireras av idéer för att hela tiden förbättra lösningar för våra kunder, säger Erik Ljungberg.

Flera tusen människor, bland annat fem nobelpristagare – professor Ada Yonath (kemi, 2009), Sir Harold Walter Kroto (kemi, 1996), Sir James Mirrlees (ekonomi, 1996), professor Stefan Hell (kemi, 2014) och professor Wole Soyinka (litteratur, 1986) – liksom framträdande ledare inom offentlig sektor och näringsliv, akademiker, utbildare, samhällsintressenter och studenter samlas i Singapore under Nobel Prize Series Singapore 2015.

Arrangemanget består av en huvudkonferens och rundabordssamtal om “Framtidens lärande”, öppna föreläsningar där studenter deltar i diskussionen samt en specialutställning.

Utställningen The Nobel Prize – Ideas Changing the World kommer att visas i Singapore fram till och med 24 januari 2016. Utställningen visar hur forskningen bakom nobelprisen har format och fortsätter att förändra världen.

Bakom Nobel Prize Series Singapore står Nobel Media och Nobelmuseet i samarbete med Nanyangs tekniska universitet. Syftet med Nobel Prize Series är att uppmuntra innovation och kreativt tänkande (genom att sammanföra nobelpristagare, andra experter och människor intresserade av livslångt lärande). Programmet kombinerar konferenser, föreläsningar, rundabordssamtal, en utställning och andra mötesplatser. Genom att berätta om  nobelpristagarnas prestationer och historier för en global publik vill programmet inspirera till engagemang i vetenskap, litteratur och fred i Alfred Nobels anda.

För mer information, kontakta, Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. +46 8 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se