Scania i Sydafrika prisas för HIV-prevention

I Sydafrika har Scanias arbete för att förebygga och förhindra fortsatt spridning av HIV och AIDS i regionen fått utmärkelsen Mest omfattande program 2014 av Näringslivets internationella råd och IF Metall.

Utmärkelsen delas ut inom ramen för programmet SWHAP, Swedish Workplace HIV/AIDS Programme, som Näringslivets internationella råd och IF Metall driver i afrikanska länder söder om Sahara. Syftet är att stödja program mot HIV och AIDS på svenskrelaterade arbetsplatser i regionen.

– Scanias program för att stötta sina anställda är inriktat på tidig diagnos, tillgång till vård och kontinuerligt stöd till medarbetarna och deras familjer, säger John Viner, programchef på SWHAP. För närvarande känner över 90 procent av Scanias medarbetare i Sydafrika till sin HIV-status. Dessutom får 44 av 55 HIV-positiva anställda får vård för sin sjukdom.

Scania Sydafrika jobbar inte bara med att ta hand om företagets egna anställda och kontraktsanställda medarbetare utan riktar också insatser mot andra utsatta grupper som till exempel lastbilsförare. Under de senaste sex månaderna har 1 000 förare genomgått HIV-tester.

– Mängden av aktiviter och människor som omfattas av Scanias program imponerade på oss, säger John Viner. Detta framgångrika och systematiska arbete för att förhindra fortsatt spridning av HIV och AIDS i regionen resulterade i att Scania Sydafrika tilldelades utmärkelsen.

Andreas Follér, chef för hållbarhetsfrågor inom Scania, betonar att hälsa och säkerhet alltid har varit viktigt för företaget.

– Att ha motiverade, engagerade och skickliga medarbetare är en framgångsfaktor för Scania. Insatserna som Scania Sydafrika har gjort en stor inspiration för hela företaget, säger han.

För mer information, kontakta:
Andreas Follér, Manager Corporate Responsibility, Scania tel. 08 553 700 34

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 42 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2014 uppgick faktureringen till 91,1 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se