Scania introducerar G38 – matchad för 770 V8:an

På Elmia-mässan i Jönköping introducerar Scania den senaste versionen av växellådorna i G-serien för Scania Opticruise. Det robusta nytillskottet – som benämns G38 – är speciellt utvecklad för att jobba ihop med Scanias mest kraftfulla V8:a, toppmodellen av legendaren som ståtar med 16 liter slagvolym, 770 hästkrafter och inte mindre än 3 700 Nm i vridmoment. Tillsammans ger de allt från bränsle- och viktbesparingar till god körbarhet och bästa startförmåga.

• G38 är enkom utvecklad för att jobba ihop med Scanias 770 V8:a
  • Klarar att hantera 3 800 Nm – utan extra vikt eller större dimensioner
  • Bränslebesparingar tack vare minskad friktion, bredare spann samt möjligt att välja snabbare bakaxelutväxling med bibehållen startförmåga.

G38 utgör det senaste och sista planerade utvecklingssteget i av växellådorna i G-serien som först introducerades 2019 (med G33). Den är skräddarsydd för att hantera det massiva vridmoment som Scanias 770 V8 producerar. Trots att den kan hantera krafter på upp till 3 800 Nm håller den samma dimensioner och vikt som G33. Så – hur går det till?

− I grunden handlar det om metallurgi, att välja mer extrema stålkvaliteter och att använda sig av processer som kuggpolering och kulpening för att förbättra och ut-veckla härdning och styrka hos de vitala komponenterna, säger Mats Henriksson, Utvecklingsingenjör på Scania R&D. Vi har även försett den med extra oljekanaler där belastningen är som störst, men det är också allt – själva basdesignen av G-serien är väldigt robust i sig själv.

Växellådorna i G-serien är typiskt sett 60-70 kilo lättare än de lådor de ersätter, främst tack vare något minde yttermått och hus helt i aluminium. En annan påtaglig fördel är sänkta ljudnivåer, en förutsättning för att uppfylla även framtida bullerkrav. Själva växlingen i dessa automatiserade manuella lådor sker med hjälp av tryckluftsdrivna ställdon. Och genom att använda axelbromsar har Scania-ingenjörerna kunnat reducera antalet synkroniseringar, vilket ger plats för bredare kugghjul i stället.

G38CM eller G38CH erbjuder precis de förmågor de Scania-kunder som kör en 770 V8 behöver. För att hantera tågvikter på 64 ton och uppåt i krävande drifter som skogsbilar, gruvor och/eller rejält kup-erad terräng och dåliga vägar är ”power-paret” Scania V8 770 och en Scania Opticruise i form av en G38 det rätta valet.

− G-serien och de egenskaper den tillförde var något av en liten revolution vid tiden för introduktionen, och det är den fortfarande om du frågar mig, säger Bo Eriksson, Produktchef på Scania Trucks. Den ger alla de egenskaper du kan önska dig samtidigt som den är flexibel och fungerar i en mängd olika sammanhang där många hästkrafter och mycket vridmoment finns i bilden. Tungdragare till exempel kommer definitivt att kunna dra nya av G38:an. Den utgör ett perfekt och välbalanserat steg i Scanias modulsystem.

Växellådorna i G-serien kan även beställas i ett extra robust HD-utförande (Heavy duty) och G38 är inget undantag. I utförandet G38CH levereras den med en bredare planetväxel för extra robusthet. Det ökar förmågan att hantera höga moment på den utgående axeln till kardanen även under de mest krävande vägförhållandena (dvs.  vanligtvis när det inte är några egentliga ”vägar”).

G38-växellådan är kortare än GRSO926, den tidigare mest vanligt förekommande växellådan för den här typen av drifter. En uppenbar skillnad mellan dem är att G38 endast har en enda momentbegränsning, en neddragning med 100 Nm från motorn vid ett särskilt varvtal på en enda växel, en begränsning så obetydlig att föraren knappt kan märka den. G38 erbjuder 14 växlar framåt, varav en superkrypväxel och en direktväxel, samt möjligheten att beställa den med upp till åtta backväxlar.

För mer information, vänligen kontakta:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs, Scania Trucks
Tel: +46 70 289 83 78; email: orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2023 levererade vi 91 652 lastbilar, 5 075 bussar samt 13 871 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 204 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 58 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs  globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.