Scania introducerar mångsidiga hybrider i världsklass

• Scanias senaste hybrider – en konkret transitväg till full elektrifiering

• Ökad elkraft – 230 kW – ger effekt nog för många olika applikationer

• GE281 är en elmaskin med två elmotorer, 2.100 Nm och en sexväxlad låda, bränslebesparingar på upp till 40 procent är möjliga

• En elräckvidd på 60 km med PHEV öppnar många användningsområden

• Fulladdad på 35 minuter, ett växellådsdrivet kraftuttag

• Möjlighet att välja en förbränningsmotor som är ett nummer mindre och körs på biodiesel

• Scania fortsätter på sin utstakade elektrifieringsväg för att nå de vetenskapligt baserade mål beträffande reducerad fossilanvändning man har satt för att stötta Paris-överenskommelsen

Scania introducerar lastbilar med HEV- och PHEV-lösningar som kan specificeras med olika drivline- och laddningsmöjligheter, vilket gör det möjligt att möta alla de skiftande behoven med tippbilar, kyltransporter, betongbilar och regionala distributionsfordon. Den nyutvecklade elmaskinen GE281 arbetar i tandem med 7- eller 9-litersmotorer från Scania, något som ger unika möjligheter att skapa fossilfria och tysta transportlösningar också för tunga lastbilar med energikrävande påbyggnationer.

Scanias nya hybriddrivlinor är internutvecklade helt i enlighet med Scanias välkända filosofi beträffande modularisering. Genom att koppla två elmotorer efter varandra och para ihop dem med stommen från Scanias senaste Opticruise-generation (introducerad 2020), har man skapat något helt nytt och anmärkningsvärt: GE281 är en elmaskin för avbrottsfri kraftöverföring som klarar tågvikter på upp till 36 ton, utan hjälp från förbränningsmotorn.

Men den arbetar också omvänt; elmaskinen är ständigt med och stöttar förbränningsmotorn vid start, under acceleration etc. vilket innebär att man kan välja en förbränningsmotor som är ett nummer mindre (s.k. down-sizing) både när det gäller volym och effekt. Hybridiseringen kan ge bränslebesparingar på upp till 40 procent i stadstrafik jämfört med traditionella drivlinor.

− GE281 är något helt nytt i på tunga sidan i lastbilsindustrin, säger Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobility inom Scania Sales & Marketing. Med den här fjärde generationen med hybrider från Scania har vi nått punkten där de är starka kandidater för en mängd applikationer och användningsområden av de slag där hållbarhet och smarta lösningar prioriteras. De nya hybridbilarna har all den prestanda som krävs för att ta sig an många olika uppgifter och står sig bra i alla slags relevanta jämförelser.

Den senaste hybridgenerationen från Scania kan beställas antingen som HEV eller PHEV (plug-in hybrid). P, G och L-hytter erbjuds och fordonen kan specificeras antingen som dragbilar eller som lastbilar. DC07-motorn finns i tre olika effektnivåer, samma gäller för den större DC09-motorn. Alla Euro 6-motorer från Scania kan köras på HVO (hydrerad vegetabilisk olja), vissa kan även köras på biodiesel av FAME-typ (se bifogad pdf).

Scanias GE281 (Gearbox Electric machine) ger 230 kW i kontinuerlig effekt och 290 kW som toppeffekt, det maximala vridmomentet är 2100 Nm. Den har sex växlar framåt men saknar traditionell koppling: en planetväxel tar hand om det jobbet, vilket innebär avbrottsfri momentöverföring vid växlingar. Kraftuttaget kan vara i drift under körning (gäller även när man kör helelektriskt) och den smarta lösningen med planetväxeln borgar för förnämliga krypkörningsegenskaper utan kopplingsslitage.

− Körupplevelsen kan jämföras med den man har i en personbil med dubbelkopplingslåda, säger Fredrik Allard. Och med den här lösningen kan vi erbjuda alla de stödsystem som Scaniakunderna är vana vid, som adaptiv farthållare med aktiv framförhållning, farthållare i nerförsbackar etcetera. En annan tydlig fördel är att även energiåtervinningen är oavbruten, vilket är viktigt med tanke på att elmaskinen utgör den primära bromsfunktionen i den här typen av fordon.

Mer om hybrider & hybridisering

Scania är en av få bland de ledande tillverkarna att erbjuda hybridlösningar för tunga lastbilar. Scania var pionjären på området när man redan 2014 började sälja en första generationens hybrid med en elektrisk räckvidd på två kilometer:

− Den räckvidden låter förstås mager, nu när vi erbjuder 60 kilometer helelektriskt med PHEV, men det var ändå ett viktigt första steg för hela vår bransch, säger Fredrik Allard. Med den introduktionen inledde vi resan att utbilda både oss själva och våra kunder om potentialen med sådant som lokala nollutsläpp, tyst drift och rejäla förbrukningsminskningar tack vare hybridiseringen. Med GE281 har vi nått en mogen nivå. Elmaskinen är jämbördig med eller överträffar den effekt som förbränningsmotorn levererar, därigenom skapas möjligheten att downsiza den senare och spara både bränsle och vikt. Förbränningsmotorn är enbart med i bilden för sin förmåga att erbjuda den räckvidd som krävs när det är längre sträckor mellan uppdragen.

Scanias nya HEV/PHEV-generation erbjuder körbarhet på en helt ny nivå; de är inte bara kraftfulla, de kommer också med alla de tillval och möjligheter som kunderna efterfrågar. De har ett kraftuttag som drivs från växellådan och kan användas även under körning, också när man färdas helelektriskt. De har start/stopp-funktion som eliminerar onödig tomgångskörning och kan beställas med stödsystem som Scanias adaptiva farthållare med preventiv framförhållning. De har också olika körlägen. När läget Power är valt får drivlinan ett tillskott på ungefär 100 hk (eller snarare 74 kW) i och med att elmaskinen adderar extra effekt ovanpå förbränningsmotorns maxprestanda.

− Det handlar om mogna, fullfjädrade produkter, säger Fredrik Allard. De kommer med alla de funktioner och möjligheter man förväntar sig av Scania, samtidigt som man också får elektrifiering, möjligheten att köra på förnybara bränslen samt rejäla bränslebesparingar. Vi tror dock att den här typen av lastbilar på sikt kommer att ersättas av batterifordon. Men till dess att det finns lång, helelektrisk räckvidd och relevanta laddinfrastrukturer på plats på alla marknader, står ett hybridfönster öppet under det här årtiondet.

PHEV-varianterna har en installerad batterikapacitet på 90 kWh (3x30 kWh) medan hybriderna har ett 30 kWh-batteri. Plug-in-hybriderna kan ladda fullt på 35 minuter med en 95 kW DC-laddare. De innebär att fordonet kan laddas både på depåer och under naturliga stopp, som exempelvis lossning (s.k. möjlighetsladdning). En hybridlastbil med en downsizad motor – från DC09 till DC07 exempelvis – har i praktiken en nyttolast som är 250 kilo högre jämfört med ett konventionellt syskon; nettovikten med hybridiseringen av fordonet ökar endast med 750 kilo medan elektrifierade lastbilar får ha ett ton högre nyttolast inom EU.

Hur stora de faktiska bränslebesparingarna kan bli med dessa modulära Scanialösningar varierar beroende på de vanliga faktorerna som hur själva driften ser ut, hur kuperat det är, hur många start och stopp man gör och så vidare. Elmaskinen är alltid aktiv, men den extra kraften/hjälpen från den betyder mindre vid körning i jämn fart på exempelvis motorväg. De största besparingarna får man i stadstrafik där en del kunder kommer att kunna spara 40 procent. Och självklart kan Scania erbjuda gängse service- och reparationskontrakt även för dessa lastbilar.

Mer info om Scanias hybrider hittar du i den här videon

För mer information, vänligen kontakta:

Örjan Åslund, Head of Product Affairs & Press Testing, Scania Trucks

Telefon: + 46 70 289 83 78, E-mail: orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2020 levererade vi 66 900 lastbilar, 5 200 bussar samt 11 000 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 125 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 50 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.