Scania Irizar i4 – ny turist- eller linjebuss för hjärna och hjärta

Scania introducerar nu Scania Irizar i4 på den europeiska marknaden tillsammans med Irizar, Scanias strategiska karosseringspartner. Med modeller anpassade både för tillfällig trafik och linjetrafik breddar i4 utbudet i både turist- och intercitysegmenten. Scania Irizar i4 kommer att säljas och servas via Scanias nätverk vilket ger kunderna fullt stöd i form av service, underhåll och reservdelsförsörjning.

Scanias utbud av intercitybussar och i det lägre turistbussegmentet har hittills utgjorts av Scania Irizar InterCentury och Scania OmniLine. Med introduktionen av Scania OmniExpress och den nya Scania Irizar i4 utökar Scania markant sitt utbud i detta konkurrensutsatta segment. Scania har exklusiv rätt till försäljningen av Irizarprodukter i Europa förutom Spanien, Portugal, Italien och Grekland.

Den nya i4 fortsätter det unika och trendskapande designtemat från Scania Irizar som gör att bussen märks i alla trafikmiljöer. Den är också den första bussen i detta segment som uppfyller de skärpta kraven enligt R66-01 avseende hållfasthet vid vältning som väntas träda i kraft inom några år.

Vägegenskaper och ergonomi är förstklassiga. Detta i kombination med drivlinans respons och körbarheten borgar för god körglädje.

Scania Irizar i4 är mycket flexibel då den finns med tre olika golvlayouter, två inredningsstandarder, två eller tre axlar och i flera olika längder mellan 11 och 15 meter. Den kan skräddarsys för flera typer av turist- eller linjetrafik och bussen kan till och med optimeras för båda, till exempel linjetrafik under veckorna och som turistbuss för tillfällig trafik under helgerna.

Linjebussversionen finns med motorer på 270-340 hk. Den är lämplig för förortstrafik och kortare intercitykörning. Den har en golvhöjd på 860 mm med nersänkt mittgång längs hela bussen. Fram sitter en enkel dörr och för att öka passagerarflödet finns en bred dörr med möjlighet till rullstolsramp i mitten. Luftkonditionering är standard.

Turistbussversionen har högre golv i hela passagerarutrymmet, antingen plant eller med mittgång, vilket ger större utrymmen för bagage. Fram och i mitten sitter enkla dörrar som standard, bredare mittdörr som tillval i kombination med rullstolsramp. Bussen har separat framhjulsupphängning för ökad komfort och luftkonditionering är standard. Motoreffekterna är mellan 310 och 380 hk.

Alla motorer har Scania EGR (exhaust gas recirculation, avgasåterföring) för enklast möjliga handhavande utan tillsatser eller extra tankar på fordonet. Typiska styrkor för Scania är bränsleekonomin och körbarheten med generöst vridmoment redan vid låga varvtal.

Flera olika växellådsalternativ finns tillgängliga. Standard är en manuell växellåda med elektronisk växling (Scania Comfort Shift). Alternativen omfattar en manuell växellåda med automatiserad växling (Scania Opticruise) och helautomatiska ZF-växellådor. Samtliga växellådor är försedda med retarder.

Scania Irizar i4 är en del av Scanias kompletta fordonsutbud. Kunderna behöver bara vända sig till Scania, som erbjuder ett heltäckande program av bussar och tjänster såsom service, underhåll och reservdelar.

För ytterligare information, kontakta:

- Gunnar Boman, Corporate Relations, tel. 070-5508606
- Anders Dewoon, Sales Director Scania Irizar, tel. 070-538 21 03