Scania levererar 120 stadsbussar till Agadir i Marocko

​Det spanska transportföretaget ALSA väljer Scania som leverantör av 120 av de 147 bussar som bolaget ska sätta i trafik i turiststaden Agadir i södra Marocko. Bussarna levereras under 2010.

Scania har sedan tidigare en stark ställning som leverantör av bussar till ALSA på den marockanska kollektivtrafikmarknaden. I Marrakech utgörs bolagets närmare 200 bussar av enbart Scania.

– Tillsammans med de karossörer vi samarbetar med har vi utvecklat ett koncept för stadsbussar som lever upp till operatörernas höga krav på såväl driftsäkerhet och -ekonomi som passagerarkomfort. Leveransen av bussarna till Agadir bekräftar ALSA:s förtroende för kvaliteten på Scanias produkter och tjänster, säger Monssif Abied, vd för Scania Maroc S.A.

Flera stora, internationella kollektivtrafikoperatörer väljer att etablera sig i Marocko i takt med utvecklingen av regeringens arbete mål att förnya och förbättra kollektivtrafiken i städerna.

– Det är en trend som gynnar en europeisk busstillverkare som Scania, eftersom våra busschassier är utvecklade för stadstrafik. De har både bättre körbarhet och högre utnyttjandegrad än de konverterade långfärdsbussar som av tradition använts för trafik i tätorter, eftersom de bland annat möjliggör snabbare ombordstigning, säger Monssif Abied

Karosseringen av de 120 bussarna till Agadir görs av spanska Hispano (Hispano Maghreb) och marockanska STMCJ.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,
tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se