Scania levererar 375 lastbilar till ledande kinesisk maskintillverkare

Zoomlion Heavy Industry Science and Technology Co., Ltd har beställt 375 lastbilar från Scania som ska användas som plattform för mobila betongpumpar. Leveranserna sker i april.

− Ordern är en framgång för vår strategi att leverera högkvalitativa produkter och servicetjänster som bidrar till ökad effektivitet och högre lönsamhet, säger Peter Sjöblom, vd för Scanias kinesiska försäljningsbolag.

Scania har leverat lastbilar till Zoomlion sedan 2008. De största av Zoomlions mobila betongpumpar har en räckvidd upp till 80 meter och monteras på Scanias 4- och 5-axliga lastbilschassier med sexcylindriga motorer på 420-470 hk. Pumparna används vid byggandet av till exempel höghus och broar.

− Vårt partnerskap med Zoomlion har stor potential och ger även möjlighet att få leverera bilar till andra marknader där bolaget planerar att expandera, säger
Peter Sjöblom.

Att etablera förtroendefulla och långsiktiga samarbeten med krävande, professionella kunder är en viktig del i Scanias strategi för att växa på den kinesiska marknaden. Under fjolåret inleddes därför ett fördjupat samarbete med Zoomlion.

Scania har inom ramen för sitt modulariserade produktsystem tagit fram robusta lastbilschassin som skräddarsytts för Zoomlions behov när det gäller såväl påbyggnation som drift.

För att garantera en hög tillgänglighet till fordonen har Scania China utbildat personal vid Zoomlions egna serviceverkstäder och dessutom byggt upp särskilda team av servicetekniker som kan assistera vid driftsavbrott.

Det ställs höga krav på tillgänglighet och prestanda på en betongpump i Scanias storleksklass. Den arbetar konstant med maximalt vridmoment i 14 timmar per dag.

− Medvetenheten ökar bland kunderna på den kinesiska marknaden om värdet av att investera i Scanias produkter och tjänster, eftersom det bidrar till bättre kapacitetsutnyttjande och därmed högre lönsamhet, konstaterar Peter Sjöblom.

Zoomlion är Kinas ledande tillverkare av maskiner och utrustning som används vid till exempel byggandet av nationellt viktig infrastruktur. Inom koncernen bedrivs även forskning och utveckling, liksom teknikkonsultverksamhet. Zoomlion grundades 1992 och har idag drygt 30 000 anställda. Sedan 2008 ingår den italienska betongpumps­tillverkaren Cifa i koncernen. Zoomlion är världens största tillverkare av betong­maskiner.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 35 500 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2010 uppgick faktureringen till 78 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 9,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se