Scania levererar 400 stadsbussar till Singapore

SBS Transit, Singapores ledande kollektivtrafikbolag har beställt 400 stadsbussar av Scania, vilket innebär en uppföljning av en order på 500 bussar under 2007. Bussarna har motorer som med EGR-teknik uppfyller såväl 2009 års europeiska avgaskrav (Euro 5) som det striktare tilläggskravet EEV. I leveransen ingår även Scanias system för loggning och uppföljning av fordonsdata.

Ordern är en del i SBS Transits pågående förnyelse av sin flotta på 2 800 bussar mot fordon med bättre miljöprestanda. Bussarna som Scania nu ska leverera är de första i flottan som uppfyller kraven enligt både Euro 5 och EEV

– Den här tilläggsorden är ett kvitto på SBS Transit har förtroende för Scania som leverantör. Det handlar inte bara om bussarnas passagerarkomfort, kvalitet, miljöprestanda och driftsekonomi. Även Scanias förmåga att leva upp till kravet på en långsiktig partner som kan anpassa produkter och tjänster till SBS Transits behov har varit avgörande, säger Norman Koh, General Manager för Scania Singapore.

Scanias engagemang i SBS Transits verksamhet består bland annat i utbildning av bolagets förare i trafiksäker och bränsleekonomisk körning och stöd vid uppbyggnaden av system för uppföljning av bussarnas prestanda och driftskostnader.

– Till detta ska även läggas goda erfarenheter av vår busskarossör och andra lokala samarbetspartners, som vid leveranserna av den tidigare ordern visat på hög kvalitet och förmåga att leverera i enlighet med SBS Transists krav, säger Norman Koh.

Samtliga bussar kommer att karosseras av Gemling Coachworks i Malaysia, Leveranserna inleds i november.

Bussarna är av lågentrétyp och utrustade med Scanias 9-liters Euro 5-motor på 230 hk med Scania EGR-teknik och partikelfilter för att uppfylla det striktare EEV-kravet. Med EGR minskas utsläppen redan under förbränningen, vilket eliminerar behovet av efterbehandlingsutrustning och tankar för tillsatsämnen på fordonet.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel
08 553 856 62.