Scania levererar 51 hybridbussar till Madrid

Med start i juni påbörjas leveranserna av 51 Scania Citywide hybridbussar till Madrid – ett storskaligt genombrott för Scanias hybridteknik. Den kostnadseffektiva och miljövänliga tekniken möter EU:s klass II-krav för förortstrafik och kortdistanstrafik.

– Det är glädjande att Madrid har insett fördelarna med Scanias innovativa hybridteknik och lagt en så stor order, säger Scanias busschef Klas Dahlberg. Många städer är i färd med att undersöka fördelarna med hybridisering men Madrid kliver nu fram som ledande genom att faktiskt införa denna alternativa teknik. Bussarna minskar CO2-utsläppen och bidrar påtagligt till att uppnå de beslutade klimatmålen.

Madrid har nyligen infört tuffa tillfälliga åtgärder för att komma tillrätta med föroreningar som bland annat omfattar hastighetsbegränsningar och förbud för personbilstrafik i stadskärnan när kvävoxidhalterna är för höga. Samtidigt har Madrids transportmyndighet infört krav på att bussoperatörerna successivt övergår till alternativ teknik. Icke-förnybar diesel har inte tillåtits i nya bussupphandlingar sedan 2010. Nuvarande bussoperatörer kan erhålla fördelaktiga avtal om åtminstone 20 procent av flottorna drivs med gas, hybridteknik eller som batteribussar. Begränsningar i att utnyttja gas i icke-anpassade bussdepåer under jord har gjort att operatörerna i stället satsar på hybridbussar.

De 51 bussarna levereras till sammanlagt sju bussoperatörer som driver trafik på uppdrag av Consorcio Regional de Transportes de Madrid, som svarar för kollektivtrafiken i den spanska huvudstadsregionen. De första bussarna levereras till Alsa (Nat-Ex), följt av Samar, Avanza (ADO) och DBlas (Arriva). Totalt omfattar leveransen 34 stycken 12,7-metersbussar 4x2 och 17 stycken 14,8-metersbussar 6x2*4.

Den nya klass II-specificerade Scania Citywide kan köras i hastigheter upp till 100 km/tim. Hybriddrivlinan omfattar Scanias 9-litersmotor på 320 hk med endast SCR-teknik och är kompatibel med upp till 100 procent biodiesel och vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO).

På Citywide-bussarna sitter hybridenheten, som består av en elmaskin (motor och generator) och automatisk koppling, mellan motorn och växellådan. Elmaskinen har en nominell effekt på 150 kW och 1 050 Nm.

Av energilagringen tillhandahålls 1,2 kWh av ett litiumjonbatteri som är integrerat i takstommen längst fram och sitter i en kupa tillsammans med en DC/DC-omvandlare och en kylenhet.

Genom att använda ett hybridsystem från Scania tillsammans med en DC/DC-omvandlare, stopp-start-funktion och eco-roll kan man uppnå stora bränslebesparingar.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel 08-553 856 62.

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias pressreleaser finns på www.scania.com