Scania levererar lastbilar till biobränslesatsning i Liberia

Scania har fått en order på 50 lastbilar, samt en option på ytterligare 100 bilar, från Buchanan Renewables Fuel i Liberia. Scania kommer även att svara för uppbyggnaden av en serviceverkstad samt utbildning av mekaniker och förare.

Scanias lastbilar ska användas för transport av biobränsle som tillverkas av uttjänta gummiträd. Biobränslet exporteras men kommer även att användas för inhemsk kraftproduktion. De första lastbilarna levereras i december. I leveransen ingår även reservdelar och etablering av en serviceverkstad.

– Vår förmåga att kunna leverera bilar som är anpassade för de tuffa förhållanden som gäller på grund av den dåliga kvaliteten på vägarna samt att vi tar ansvar för service och utbildning av mekaniker och förare har varit en vinnande kombination i den här affären, säger Andreas Larendius, chef för Scanias försäljning till skogsindustrin.

Genom leveransen av lastbilar till Buchanan Renewables Fuel och etableringen av ett servicenät har Scania skapat en plattform för ytterligare försäljning på den liberiska marknaden.

– I dagsläget handlar det främst om leveranser av fordon till biståndsprojekt för återuppbyggnad av landet efter de många åren av inbördeskrig. Utvecklingen i Liberia är ett exempel på att det finns potential för ökad försäljning på de västafrikanska marknaderna, säger Mikael Schuer, som är ansvarig för Scanias försäljning i Liberia.

Buchanan Renewables Fuel har svenska Vattenfall och Swedfund som delägare. Huvudägare är John McCall MacBain, som stöder och uppbyggnadsarbetet på flera områden, bland annat miljö, hälso- och sjukvård och utbildning.

Latexindustrin var tidigare en av Liberias största industrier, med en för landet stor andel arbetstillfällen och exportintäkter. Gummiplantagerna befinner sig idag till övervägande del i träda och är i stort behov av återuppbyggnad på grund av  eftersatt underhåll och omplantering under konfliktåren. Uttjänta gummiträd har tidigare bränts som avfall och varit till en kostnad för plantageägarna. Buchanan Renewables Fuel bidrar aktivt till latexindustrins återuppbyggnad genom att betala plantageägarna för att istället omvandla trädresterna till energiflis. Buchanan Renewable Fuel räknar med att på längre sikt producera 2 miljoner ton biomassa per år.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef, tel. 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se