Scania och Bär Cargolift i globalt samarbete

Scania har tecknat ett samarbetsavtal med det tyska företaget Bär Cargolift, som är en global tillverkare av bakgavellyftar.

Enligt avtalet kommer verkstäder och återförsäljare inom Scanias globala servicenätverk att auktoriseras för att utföra professionell service av Bär Cargolifts produkter. Avtalet innefattar distribution av reservdelar inom Scanias logistiksystem, garantihandläggning, verkstadsrutiner, help desk-funktion och utbildning av servicetekniker.

– Genom avtalet med Bär Cargolift kan vi erbjuda våra kunder en bättre totallösning med högre tillänglighet som en viktig del. Det här är ett samarbete som stöttar strategin att fokusera på produktivitet och vad som skapar värde för våra kunder, säger Christofer Edéus, Scania Vehicle Related Services.

Tobias Bär, som leder det familjeägda företaget Bär Cargolift, ser samarbetet med Scania som en viktig del i företagets tillväxtstrategi.

– Det finns potential för våra produkter även utanför vår hemmamarknad. Med Scania får vi en mycket kompetent servicepartner som bidrar till att säkerställa maximal tillgänglighet för våra produkter. Och det är vad som räknas för våra kunder, säger Tobias Bär.

Bär Cargolift tillhör de kvalitetsledande tillverkarna i Europa och är sedan många år marknadsledande i Tyskland. Bolaget, som grundades 1981, har cirka 250 medarbetare och exporterar till mer än 25 länder.

För ytterligare information kontakta:

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 38 600 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2012 uppgick faktureringen till 79,6 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,6 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se