Scania och Girteka samarbetar för att skala upp hållbara transporter

Scania och Girteka inleder ett ambitiöst samarbete inom hållbara transporter. Det omfattar ett leveransmål på upp till 600 batteridrivna ellastbilar de kommande fyra åren. Stort fokus ligger också på social hållbarhet, inklusive förbättringar i förarupplevelsen.

Scania och Europas största tillgångsbaserade transportföretag Girteka berättar nu om sitt omfattande nya partnerskap inom hållbarhet. Det är en del av de båda företagens gemensamma åtagande att minska utsläppen från transportsektorn.

Den ambitiösa överenskommelsen handlar om att Scania levererar upp till 600 batteridrivna elektriska lastbilar till Girteka de kommande fyra åren. Samtidigt kommer företagen att samarbete med att etablera en laddinfrastruktur och optimera laddlösningar. Siktet är inställt på att hjälpa Girtekas kunder med att minska klimatutsläpp till ett konkurrenskraftigt pris.

Förutom överenskommelsen med eldrivna fordon, kommer upprampningen av hållbara transporter att möjliggöras genom leveranser av fordon med Scanias nya Super-drivlina, som ger åtta procents bränslebesparing jämfört med föregående generation och som gjorde att Scania 2022 vann Green Truck Award för sjätte året i rad. Det kommer också att vara fokus på social hållbarhet: företagen är överens om att arbeta tillsammans med förarsäkerhet och förarinflytande, med avsikten att accelerera Girtekas pågående investering i sina medarbetare.

– Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Girteka, som delar vårt mål att göra transportsystemet hållbart, säger Stefano Fedel, Head of Sales and Marketing, Scania.

– Som en del av vårt mål att ha elektriska lastbilar som en betydlig andel av vår försäljning de kommande åren, är det viktigt att ingå partnerskap med nyckelspelare i det europeiska transportekosystemet. Det är också spännande att ha möjligheten att arbeta tillsammans inom andra områden, såsom social hållbarhet, fortsätter han.

– Samarbetet med Scania är ett nästa steg i vår satsning på att bli topp-tio bland logistikföretagen i Europa. Med siktet på att flytta vägtransporter i en hållbar riktning har vi valt att gå ihop med Scania, så att vi kan dela våra erfarenheter och samarbeta för att utveckla Europas framtida transportsystem. Vi gör det genom en diversifiering av vägtransporter, där vi använder både bränslesnåla lösningar och elektriska lastbilar, för att leverera prisöverkomliga logistiktjänster, som baseras på hållbara lösningar, säger Mindaugas Pasilauskas, CEO ClassTrucks, Girtekas transportkapitalförvaltningsbolag.

– Hållbarhet betyder också säkerhet och bekvämlighet för förarna, så jag är glad att vi kan bidra till den ökade säkerheten på europeiska vägar tillsammans med Scania, med gemensamma fördelar för våra kunder, anställda och samhället, fortsätter
Pasilauskas.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Bratthall, Presschef, Scania
E-mail: erik.bratthall@scania.com

Tomasz Weber, Head of Corporate Communications, Girteka
Telefon: +48 503 925 249.
E-mail: Tomasz.weber@girteka.eu

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2021 levererade vi 85 930 lastbilar, 4 436 bussar samt 11 786 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 146 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 54 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Girteka är Europas största tillgångsbaserade transportföretag, och levererar mer än 880 000 kompletta lastbilslaster årligen, med mer än 9 000 helägda lastbilar och 9 800 trailers som har sin verksamhet i Europa. Som Girteka har vi ett klart mål att vara det första självklara valet för klienter, kollegor, partners, samhället och intressenter. Varje dag satsar vi på att ge bästa möjliga upplevelse och säkra den högsta transportservicen för våra kunder. Med mer än 22 000 dedikerade anställda har vi en kraftfull påverkan på framtidens logistik. Vi belyser trafiksäkerhet och miljöpåverkan och skapar medvetenhet av det ansvar var och en av oss har mot samhället och vår omgivning. Vi skapar lönsam och hållbar tillväxt med våra parters och intressenter genom toppmoderna digitala lösningar som tar oss mot framtiden. Det är Ansvarsfull Logistik.