Scania ökar kapaciteten inom forskning och utveckling

Scania har beslutat att bygga en vindtunnel vid sitt centrum för forskning och utveckling i Södertälje. Vindtunneln ska användas för att testa fordonsegenskaper som till exempel, komfort, trafiksäkerhet och miljöprestanda i olika klimat.  Anläggningen, som är den enda i sitt slag i Europa, ska stå färdig 2013.

Det är tidskrävande och tar stora resurser i anspråk för att kunna genomföra prov av lastbilar och bussar i olika klimat, bland annat för planering och transporter.  En vindtunnel där det går att simulera verklighetsnära miljö – allt från arktisk torr kyla till fuktig tropisk hetta samt olika vindförhållanden – kommer därför att göra Scanias utvecklingsarbete effektivare, liksom mera flexibelt.

– Det finns många fördelar med att i olika skeden av utvecklingsfasen kunna testa fordon och enskilda komponenter oberoende av årstid och transporter till andra klimat. Investeringen i en vindtunnel stärker vår konkurrenskraft, eftersom den möjliggör kortare utvecklingstid och högre produktkvalitet, säger Sven-Åke Edström, Senior Vice President och chef för Scanias chassiutveckling.

Vindtunneln kommer att vara inrymd i en 3 500 kvm stor flervåningsbyggnad som uppförs vid Scania Tekniskt Centrum i Södertälje.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,  tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten utgörs av produkter och tjänster inom service och finansiering, som garanterar Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania är verksamt i ett hundratal länder och har 32 000 anställda. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som kompletta fordon. Under 2009 uppgick faktureringen till 62 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 1,1 miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se